Dôvera podnikateľov a spotrebiteľov k vývoju ekonomiky na Slovensku sa v máji v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom mierne zhoršila. Indikátor ekonomického sentimentu sa medzimesačne znížil o 2,8 bodu na úroveň 103,7. Vo štvrtok o tom informoval Štatistický úrad. V porovnaní s minulým rokom bola ekonomická nálada pozitívnejšia o 5,6 bodu, za dlhodobým priemerom zaostáva o 2,3 bodu.
Výrazne klesla u podnikateľov v službách, k zhoršeniu došlo aj v obchode. Naopak, optimistickí boli podnikatelia v priemysle, k nepatrnému zlepšeniu došlo aj u podnikateľov v stavebníctve a u spotrebiteľov.
Ekonomická nálada sa meria piatimi čiastkovými indikátormi, ktoré vyjadrujú očakávania a dôveru podnikateľov v priemysle, stavebníctve, obchode a v službách a u spotrebiteľov. Čiastkové indikátory sa pohybujú na stupnici od -100 bodov (maximálne pesimistické odpovede) do +sto bodov (maximálne optimistické odpovede).
Indikátor dôvery v službách
Sezónne očistený indikátor dôvery v službách v máji poklesol o 14 bodov na hodnotu 1,3. Pokles štatistici zaznamenali vo všetkých troch ukazovateľoch indikátora. Podnikateľská situácia ako aj dopyt po službách za posledné tri mesiace sa najviac zhoršili v ubytovacích a stravovacích službách. Pokles dopytu v nasledujúcich troch mesiacoch očakávajú predovšetkým v umení, zábave a rekreácii.
Indikátor dôvery v obchode
Znížila sa aj hodnota indikátora dôvery v obchode. Ten v máji klesol oproti aprílu o štyri body na hodnotu 5,7. Respondenti hodnotili negatívne súčasný trend podnikateľských aktivít a očakávajú zníženie požiadaviek na dodávateľov.
Indikátor dôvery v priemysle
V priemysle, naopak, indikátor dôvery vzrástol o štyri body na hodnotu 3,7. Vývoj indikátora ovplyvnil očakávaný rast priemyselnej produkcie a pokles zásob hotových výrobkov.
Indikátor dôvery v stavebníctve
Sezónne upravený indikátor dôvery v stavebníctve oproti predchádzajúcemu mesiacu stúpol o 0,5 bodu na hodnotu -7 vplyvom priaznivejších hodnotení očakávanej zamestnanosti, predovšetkým vplyvom podnikov realizujúcich inžinierske stavby a špecializované stavebné práce.
Optimizmus slovenských spotrebiteľov sa v máji zmiernil. Rástol síce tretí mesiac po sebe, májový nárast bol však nepatrný, a to o 0,5 bodu. Napriek tomu bol indikátor spotrebiteľskej dôvery na úrovni -8,1 najvyšší od marca 2020. Dlhodobý priemer prevýšil o 12,1 bodu. Spotrebitelia hodnotili pozitívnejšie dve zo štyroch zložiek indikátora. Očakávajú priaznivejší vývoj tvorby úspor ako aj finančnej situácie domácností. Skeptickejší boli pri hodnotení nezamestnanosti, ako aj pri hodnotení vývoja celkovej hospodárskej situácie.