Veľkou témou, ktorou žila celá župa posledné dva mesiace, bola zmena dopravcu v regióne. Nešlo to podľa plánu. Keby ste mohli ísť späť, zmenili by ste niečo na svojom rozhodnutí?

Ak by sme vedeli, že sa to bude tak dlho naťahovať, tak nezačneme pred 19 mesiacmi ale začneme pred 24 mesiacmi. To bol hlavný a v podstate jediný problém, že proces bol napádaný, rozbíjaný od všetkých účastníkov a strán, ktoré sa k tomu mohli vyjadriť. Úrad pre verejné obstarávanie nerobil nič iné, len dodržiaval zákonné lehoty, a suma sumárum 14 mesiacov tento prípad stál na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Bola to teda chyba ÚVO?

Nie je to chyba ÚVO, je to chyba zákona. Keď sme 19 mesiacov pred ukončením zmluvy vyhlásili veľké medzinárodné verejné obstarávanie, tak sme sa tešili na férovú súťaž. Tú sme aj spravili, no  skončilo to tak, ako to skončilo. Ako župa nepreberáme žiadnu zodpovednosť za to, čo robí Arriva. Arriva jednoducho sľúbila, že bude fungovať na sto percent a dva dni pred začiatkom prevádzky 13. novembra nám oznámili, že nebudú schopní pokryť 100 percent spojov, že pokryjú 65 percent.

Naši ľudia makali deň a noc vyše roka na tom, aby bolo perfektné verejné obstarávanie, ÚVO zamietlo všetky námietky, župa nepochybila ani v jednom prípade. Ja ako zosobnenie župy teraz dostávam nakladačku, ale realita je taká, že župa naozaj urobila maximum, čo mohla. Asi nadlho budeme jediný samosprávny kraj na Slovensku, ktorý bude mať vyobstaraného nového dopravcu.

Problém je hlavne trh práce, kde vieme že vodičov je veľmi málo. To sú objektívne faktory, ktoré tú situáciu spôsobili. Ale nedalo sa tomu predísť?

Arriva za dva mesiace obstarala autobusy, vytvorila zázemie pre vodičov, zaintegrovala sa do systému výdaja lístkov, takže oni naozaj robili, čo mohli. Jediné v čom zlyhali je, že neboli schopní nabrať jednorazovo štyristo vodičov. A z toho sa to celé vlastne odvíja, lebo autobusy stoja na parkovisku s kľúčmi v zapaľovaní. Jediné, čo dnes potrebujeme, sú vodiči, a Arriva nám dala záruky na to, kedy a koľko nových vodičov príde.

Bol tu ale potenciálne bod, ktorý mohol byť pozitívny pre všetkých, to znamená dohoda so Slovak Lines. Tá však minulý týždeň padla. Prečo padla?

Bol som ten, ktorý Arrive povedal, že pokiaľ situáciu nezvládajú, nech si objednajú služby u predchádzajúceho dopravcu. Viem, že je to úder pre ich ego a peňaženku, ale ja potrebujem, aby ľudia nemrzli na zastávke, keď čakajú na svoj spoj do práce alebo do školy.

Preto som posadil tieto dve strany k rokovaciemu stolu a tie rokovania boli veľmi konštruktívne z jednej aj z druhej strany. Každý zadefinoval svoje záujmy a možnosti. No po desiatich dňoch rokovaní vyšiel výsledok, že sa nedohodli.

Od 15. novembra 2021 zabezpečuje prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom samosprávnom kraji spoločnosť Arriva.
Neprehliadnite

V Bratislavskom kraji sa v januári bude autobusmi cestovať zadarmo

Prečo sa nedohodli?

Tie dôvody sú rôzne. Na jednej strane Slovak Lines chcel nejaké záruky zo strany župy, ktoré nie sme schopní na tak dlhé obdobie dopredu dať. A na druhej strane Arriva cítila, že Slovak Lines chce účtovať relatívne dosť vysoké ceny. Ale ak by bolo len toto v hre, tak to pretlačím, keďže potrebujeme, aby ľudia mali zabezpečenú dopravu.

Minulý týždeň ste povedali, že doprava v januári bude bezplatná pre všetkých, ktorí budú využívať tieto spoje. Bude to znášať Arriva?

Zlyhanie Arrivy je pokutované tridsiatimi tisícmi eur za každý deň nedostatočného jazdenia. Nedostatočné jazdenie je 95 percent a menej naplnenosti spojov. Dodnes tie hodinky bežia a Arrive vyrubujeme priebežne pokuty. Tie pokuty nie sú na to, aby si kraj zlepšil rozpočet, tie pokuty sa všetky vrátia cestujúcim. Krok číslo jedna je, že dáme na celý január cestovné zdarma.

Sú nejaké predpoklady, kedy by spoje mohli už fungovať naplno?

Za utorok bolo pripravených 97 percent z avizovaných spojov, a tak sa optimisticky nádejám, že po desiatom januári sa výpadok bude týkať iba nejakých jednotlivých prípadov.

A čo sa týka náborového príspevku, ktorý Arriva zaviedla, to zvyšuje náklady na dopravu v celom regióne. Bude tie náklady znášať župa?

Nie, to sú náklady, ktoré bude znášať Arriva. To bola prvá vec, ktorú som im povedal, že došli ste, vyhrali ste, podpísali ste zmluvu, ktorú ste podľa mňa nevedeli, že ju naplníte a zjavne ste ju nenaplnili, tak vaša povinnosť je zabezpečiť vodičov a nech to jazdí čím skôr.

Na snímke autobusy spoločnosti Arriva odstavené na parkovisku, ktoré od 15. novembra nahradia autobusového dopravcu Slovak Lines v Bratislavskom samosprávnom kraji v Bratislave 9. novembra 2021. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Arriva je v tom sama, spolupráca so Slovak Lines sa nekoná

Dokedy je platná tá zmluva s Arrivou? Kedy by sa mohla teoreticky zopakovať?

Tí, čo do toho nevidia, tak si povedia, že zlyhala župa, ale ten problém je naozaj veľmi komplikovaný a týka sa všetkých samosprávnych krajov. Sme prví, ktorí do toho išli, urobili to absolútne transparentne, vyhrala to mne úplne neznáma nadnárodná firma, z ktorej som naozaj ani jedného človeka nepoznal. Dali asi o 40 miliónov nižšiu ponuku na 10 rokov. Takže zmluva je podpísaná na 10 rokov a ukázali sme zvyšku Slovenska, že dá sa vysúťažiť aj nový autodopravca.

Celý zákon o verejnom obstarávaní je postavený tak nešťastne, že je veľmi asymetrický a v podstate betónuje toho existujúceho vo funkcii, kde sa mu iba predlžuje kontrakt, alebo sa robí nové VO, kde sa prihlási iba on sám a znova to vyhrá.

A keby ste mali niečo odporučiť iným župám, ktoré chcú tiež ísť do takéhoto verejného obstarávania, čo by to bolo?

Kolega z Košíc začal robiť obstarávanie pred mesiacom a od januára má jazdiť nový dopravca. Takže poradil by som, aby začali dva roky vopred.

A poďme spolu tlačiť na zákon o verejné obstarávanie. Úrad pre verejné obstarávanie postupuje podľa zákona a tam sa im nedá nič vyčítať. Oni sú tiež rukojemníkmi toho zákona. Takže moje úsilie a snaha bude smerovať k tomu, aby sme sa partia županov, možno všetci ôsmi, dohodli na tom, že ideme dať do parlamentu návrh zákona na zjednodušenie verejného obstarávania.

Len nedávno sa ale menil zákon o VO?

Osobne pán Hrivňák inicioval niektoré zásadné zmeny, ale tie sa bohužiaľ nijako zásadne nedotkli obstarávania autobusovej dopravy. Takže to čo nás trápi, sú tie autobusy, a skutočne potrebujeme urobiť súťaž a vybrať toho najlepšieho.

Na snímke autobusová stanica Nivy. Meškanie spojov firmy Arriva.
Dispečer.
Neprehliadnite

Východniari zachraňujú dopravu v Bratislave a jej okolí