Zatiaľ čo sa v mnohých krajinách počet elektromobilov zvyšuje, vo Veľkej Británii badať skôr stagnáciu. V marci sa elektromobily na predajoch nových vozidiel v ostrovnom kráľovstve podieľali 15 percentami, pričom nič nenaznačuje tomu, že by čísla mali v blízkej budúcnosti rásť. Práve naopak. Britov od kúpy elektromobilov totiž odrádzajú viaceré faktory.
Chýbajúci mechanici
Jedným z najvypuklejších problémov je nedostatok kvalifikovaných mechanikov, ktorí sú schopní opravovať poškodené elektromobily. Spomedzi asi 236-tisíc mechanikov vo Veľkej Británii má iba desať percent kvalifikáciu na prácu s batériami elektromobilov, ich obalmi a súčiastkami.
Táto skutočnosť v spojení s dlhým čakaním na drahé náhradné diely môže majiteľov poškodených vozidiel na elektrický pohon prinútiť rozmýšľať o iných riešeniach než oprave. A to aj preto, že vo Veľkej Británii platia dvojnásobne vyššie poistky než majitelia áut so spaľovacími motormi. Čoraz častejšími sa stávajú prípady, kedy elektromobily aj s relatívne malým poškodením smerujú na šrotovisko, píše portál Bloomberg.
Výhodnejšie než oprava
Mnohé elektromobily, ktoré končia na šrotoviskách, by sa podľa technika Leeho Houstona zo spoločnosti AA stále dali opraviť. Ak však dôjde k poškodeniu batérie, je pre mnohých finančne výhodnejšie takéto auto poslať na vrakovisko. V súčasnosti sa totiž cena náhradnej batérie môže vyšplhať až na 20-tisíc libier (23-tisíc eur). A to je čiastka, ktorú v spojitosti s ďalšími nákladmi, veľmi nechcú preplácať ani poisťovne.
Spoločnosť Synetiq, zaoberajúca sa demontážou vozidiel, v minulom roku zaznamenala až 55-percentný nárast likvidácie áut a dodávok na elektrický pohon.
Britské servisy síce školia čoraz viac mechanikov na prácu s elektromobilmi, ale v horizonte najbližších rokov ich stále nebude dostatok. Prognózy dokonca hovoria o tom, že v roku 2035, kedy má vstúpiť do platnosti zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi, bude vo Veľkej Británii stále chýbať zhruba 30-tisíc technikov a mechanikov.
Situácia vo svete
Identickému problému v Spojených štátoch čelila aj spoločnosť Hertz, ktorá patrí medzi najväčšie autopožičovne na svete. Tá musela vyradiť elektromobily Tesla po tom, čo sa náklady na opravu ľahko poškodených komponentov, akými sú napríklad súčiastky radarov, vyšplhali do astronomických výšin.
Situácia s nedostatkom mechanikov je podobná vo viacerých európskych krajinách, ale tie, zdá sa, sa s výzvami dokážu vyrovnávať lepšie než Veľká Británia.
V Nemecku, na najväčšom európskom automobilovom trhu, napríklad nie je nedostatok kvalifikovaných mechanikov tak citeľne výrazný. V Nórsku, kde vlani tvorili predaje elektromobilov až 82 percent, takisto chýbajú mechanici, ale krajina napriek tomu dokáže čeliť výzvam. Vo Švédsku sa zasa meniacej situácii prispôsobujú mechanici, ktorí sa v oblasti opráv elektromobilov učia novým zručnostiam.