Európski lídri sa chvália, že sa im od začiatku ruskej vojny na Ukrajine podarilo znížiť svoju závislosť od ruského plynu. Nie je to tak celkom pravda, píše Politico.

Dovozy ruských palív

Diplomati EÚ radi hovoria o tom, ako členské štáty v snahe ukrátiť vojnový rozpočet Kremľa úspešne znížili nákupy ruských fosílnych palív. „Musíme zoškrtať príjmy Ruska, ktoré (ruský prezident) Putin využíva k financovaniu svojej surovej vojny na Ukrajine,“ povedala v septembri predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová.

Zatiaľ čo dodávky zemného plynu cez plynovody tento rok naozaj dramaticky klesli, dovozy skvapalneného zemného plynu (LNG) z Ruska do EÚ medziročne v prvých deviatich mesiacoch roka 2022 vzrástli o 46 percent. Vyplýva to z údajov, ktorými disponuje Európska komisia.

Podľa jej štatistík doviezli krajiny EÚ od januára do septembra tohto roka 16,5-miliardy kubických metrov ruského LNG, čo oproti tomu istému obdobiu z minulého roka predstavuje nárast o 11,3-milardy kubických metrov.

V porovnaní s obrovským poklesom dovozov ruského plynu prostredníctvom plynovodov ide teda iba o malý nárast. V prvých deviatich mesiacoch minulého roka EÚ doviezla 105,7-miliardy kubických metrov plynu, kým v tomto roku sa jej to podarilo skresať o takmer polovicu na 54,2-miliardy.

Zvládli to len dve krajiny EÚ

Hlavnými dovozcami ruského LNG sa v tomto roku stali Francúzsko, Holandsko, Španielsko a Belgicko. Vyplynulo to z analýzy monitorovacej skupiny Montel, ktorá sa zaoberá energetickým trhom.

Väčšina ruského LNG do Európy prichádza od firmy Novatek prevádzkujúcej terminál Jamal na severozápade Sibíri. Francúzsky energetický gigant TotalEnergie v nej má menšinový podiel. Niektoré európske krajiny majú s Novatekom uzavreté dlhodobé zmluvy o dovoze LNG, ktorých platnosť vyprší až o niekoľko rokov.

Iba dvom krajinám v Európe sa podarilo úplne zavesiť dovozy ruského LNG na klinec – Spojenému kráľovstvu a Litve.

Riziko ďalšieho vydierania

„Prižmúriť oko nad tokmi ruského LNG“ do Európy je veľmi výhodné pre všetkých zúčastnených, tvrdí Anne-Sophie Corbeauová z Kolumbijskej univerzity.

Z ekonomického hľadiska to podľa nej zatiaľ dávalo význam, keďže zníženie týchto dovozov do EÚ by blok prinútilo dovážať väčšie objemy z iných zdrojov, čo by spôsobilo prudký nárast cien pre mnoho chudobnejších krajín v Ázií, ktoré by si dovozy LNG nemohli dovoliť.

Corbeauová dodala, že zvýšené dovozy z Ruska so sebou prinášajú isté riziko. Na mysli má hlavne energetické vydieranie, ku ktorému by sa Putin mohol uchýliť tak, ako pri dovozoch plynu cez plynovody. Nemožno podľa nej vylúčiť možnosť, že ruský prezident v budúcnosti nezablokuje dovozy pre „nepriateľské krajiny“.

Ak by k tomu došlo, tak by to EÚ v roku 2023 určite pocítila. Medzinárodná agentúra pre energiu totiž nedávno varovala, že Európa by mohla budúce leto počas obdobia napĺňania zásobníkov čeliť výpadku dodávok plynu na úrovni 30-miliárd kubických metrov, uzatvára Politico.

Ďalšie dôležité správy

Podobne ako lietadlá, aj plavidlá majú pokročilé autopiloty, ktoré ich udržiavajú v stálom kurze, reagujú na GPS signály, sledujú podmorské prúdy a dokonca dokážu loď aj zaparkovať v prístave, ak už posádka nie je na palube. Poslať však plavidlo cez Pacifik je však oveľa zložitejšie než prenechať ho autopilotovi.
Neprehliadnite

Najväčší importér LNG na svete platí tretinové ceny oproti Európe. Plynu má dosť