Celková nálada slovenských podnikateľov a spotrebiteľov sa v marci zhoršila prvýkrát po predchádzajúcom štvormesačnom raste. Hodnota indikátora ekonomického sentimentu (IES) sa medzimesačne znížila o 2,3 bodu na úroveň 104 bodov, pričom pokles zaznamenali tri z piatich jeho zložiek. V porovnaní s minulým rokom bola ekonomická nálada pozitívnejšia o 9,7 bodu, mierne však zaostala za dlhodobým priemerom, a to o dva body, informoval Štatistický úrad SR.
„Dôvera sa najvýraznejšie znížila medzi podnikateľmi v službách, jej pokles sa však prejavil aj v stavebníctve a obchode. Mierne sa zlepšila nálada v priemysle a u spotrebiteľov. Optimizmus spotrebiteľov je najvyšší od marca 2020,“ priblížil ärad.
Indikátor dôvery v priemysle po sezónnej úprave v marci vzrástol o tri body na hodnotu mínus 6,3. Vývoj indikátora ovplyvnil očakávaný rast priemyselnej produkcie, najmä vo výrobe ostatných nekovových výrobkov a vo výrobe počítačov, elektronických a optických výrobkov. Sezónne očistený indikátor dôvery v službách po minulomesačnom výraznom zvýšení v marci klesol o 12,4 bodu na hodnotu 18,3. Pokles bol zaznamenaný vo všetkých troch indikátoroch - podnikateľskej situácii, dopyte aj očakávanom dopyte.
Nálada spotrebiteľov na Slovensku sa po minulomesačnom miernom zhoršení v marci opäť zlepšila a dosiahla najvyššiu hodnotu za posledné štyri roky. Indikátor spotrebiteľskej dôvery sa v porovnaní s februárom zvýšil o 2,4 bodu na mínus 11 bodov. Spotrebitelia očakávajú hlavne zlepšenie vývoja celkovej hospodárskej situácie a vývoja nezamestnanosti. Optimistickejší boli aj pri hodnotení vývoja finančnej situácie domácností, zároveň však prejavili mierny pesimizmus pri očakávaných úsporách.
Indikátor dôvery v obchode v marci klesol oproti februáru o 1,7 bodu na hodnotu 5,3. Respondenti hodnotili negatívne súčasný trend podnikateľských aktivít a očakávajú zvýšenie cien tovarov. S poklesom nálady sa druhý mesiac po sebe vyrovnáva sektor stavebníctva. V marci sezónne upravený indikátor dôvery v stavebníctve oproti predchádzajúcemu mesiacu klesol o dva body na mínus 11 bodov vplyvom nepriaznivejších hodnotení celkovej úrovne objednávok. Za nedostatočnú ju označilo 22 percent respondentov.