Veľký európsky výrobca hliníka Norsk Hydro varoval, že zvyšujúci sa počet dovážaných elektromobilov z Číny môže mať zásadný vplyv na regionálny dopyt po hliníku. Predsedníčka predstavenstva spoločnosti Hilde Merete Aasheimová uviedla, že firma má toto riziko na zreteli. „Obavy vyvoláva dovoz do Európy a vplyv na európskych výrobcov automobilov. Momentálne pozorujeme dosť strmú krivku,“ povedala v rozhovore pre Financial Times. Predpokladá, že európski výrobcovia automobilov začnú znižovať svoj dopyt po hliníku v dôsledku toho, že sú menej konkurencieschopní.

Hliník sa používa pri výrobe elektrických áut na obaly batérií a ďalšie komponenty, ktoré pomáhajú znížiť hmotnosť batérií. To umožňuje elektromobilom jazdiť ďalej na jedno nabitie. Priemerný elektromobil vyrobený v Európe v roku 2022 obsahoval 283 kg hliníka v porovnaní so 169 kg v prípade áut so spaľovacím motorom, vyplýva zo štúdie, ktorú si objednala organizácia European Aluminium. V septembri EÚ avizovala, že preverí dotácie pre čínskych výrobcov elektromobilov, ktoré podľa nej „narúšajú“ európsky trh a „zaplavujú“ globálne trhy. Čína buduje továrne na batérie ďaleko za úrovňou potrebnou na uspokojenie domáceho dopytu.

Európske automobilky reagujú na hrozbu rôznymi spôsobmi. Stellantis, ktorý vlastní značky ako Peugeot a Jeep, uviedol, že investuje 1,5 miliardy eur do 20-percentného podielu v čínskom startupe EV Leapmotor. Snaží sa tak profitovať z prílevu lacnejších elektromobilov vyrobených v Číne do Európy. Podľa čínskych colných údajov krajina za prvých sedem mesiacov roku 2023 vyviezla do Európy elektromobily za 13,1 miliardy dolárov v porovnaní s 15,4 miliardy dolárov za celý predchádzajúci rok. Väčšina vozidiel sú však čínske verzie západných značiek, ako je Tesla.

Obavy z dopytu po hliníku v Európe prichádzajú po tom, čo sektor zasiahli prudko rastúce ceny energií po minuloročnej ruskej invázii na Ukrajinu, ktorá prinútila zatvoriť huty, vrátane slovenského Slovalca. Odvetvie zároveň čelí neistote, či Čína, najväčší producent hliníka na svete, udrží ročný limit produkcie 45 miliónov ton.

Ďalšie dôležité správy

Dôchodcovia v Číne nedostávajú od štátu žiadnu podporu, starostlivosť ostáva na ich deťoch.
Neprehliadnite

Ekonomický rast Číny sa zastavil. Zrejme zostarne skôr, ako zbohatne