Slovensko od svojho vstupu do Európskej únie v roku 2004 získalo z jej zdrojov len na dopravné projekty približne 6,5 miliardy eur. Za tieto peniaze pribudli nové diaľnice a rýchlostné cesty, zrekonštruované a vybudované cesty I. triedy, ako aj zmodernizované železničné trate a nové vlakové súpravy. Európske prostriedky za dvadsať rokov tiež podporili rozvoj mestskej hromadnej dopravy.

V prvom, skrátenom programovom období 2004 až 2006 malo Slovensko z rozpočtu EÚ k dispozícii na dopravu 208 miliónov eur, pričom národné spolufinancovanie projektov vtedy ešte nebolo povinné. „Tieto peniaze sme investovali napríklad do scelenia rýchlostnej cesty R1 smerom na Zvolen v úseku Rudno nad Hronom - Žarnovica, do výstavby prvej etapy obchvatu Prievidze a ďalších projektov na cestách I. triedy," spomenula začiatok využívania eurofondov štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková.

Projekty mestskej hromadnej dopravy

„V programovom období 2007 až 2013 Slovensko vyčerpalo z európskych fondov 3,2 miliardy eur na dopravu v rámci Operačného programu Doprava (OPD),“ priblížila. Z eurofondov v tomto období sa na Slovensku postavilo 155 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, zmodernizovalo takmer 650 kilometrov ciest I. triedy a 80 kilometrov železníc. Nakúpilo sa 45 električiek v Bratislave, 32 vlakových súprav pre prímestskú dopravu v okolí hlavného mesta, ale 120 moderných nízko podlažných trolejbusov, 33 nových električiek v Košiciach, obnovili sa električkové trate, nové trolejbusy a prímestské vlaky dostalo aj východné Slovensko.

„Vlajkové projekty OPD boli viaceré projekty výstavby diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, modernizácia väčšiny železničnej trate od Bratislavy smerom na Žilinu, rýchlostná cesta R2 za Zvolenom, modernizácia a zavedenie električkovej dopravy cez bratislavský Starý most do Petržalky," priblížila Denisa Žiláková.

Nástroj na prepájanie Európy

V programovom období 2014 až 2020, ktoré sa ešte uzatvára, boli na dopravu eurozdroje v objeme 3,1 miliardy eur v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto peniaze prispeli na výstavbu 95 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, zhruba 14 kilometrov nových ciest I. triedy, na modernizáciu a rekonštrukciu takmer 50 kilometrov železničných tratí, vyše 15 kilometrov električkových tratí. Mestá získali viac ako 150 nových vozidiel MHD, vznikol jeden terminál osobnej dopravy, pribudlo cez 60 nových osobných vlakov aj strediská na prevádzkovú údržbu železničných koľajových vozidiel.

Ďalšie stovky miliónov eur zo zdrojov EÚ v rámci Nástroja na prepájanie Európy (CEF) išli napríklad na modernizáciu plavebných komôr na Vodnom diele Gabčíkovo, na výstavbu cezhraničného cestného mosta ponad Dunaj medzi Komárnom a Komáromom či na modernizáciu železničnej trate Poprad - Lučivná. „Zároveň z Plánu obnovy a odolnosti je na investície do železničnej infraštruktúry, verejnej osobnej dopravy, terminálov intermodálnej dopravy vyčlenená suma 674 miliónov eur. Našou vlajkovou loďou je elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou - Humenné," dodala.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná snímka - Vlajka Slovenska a Európskej únie pred Národnou radou SR. Bratislava, 16. mája 2013  FOTO TASR - Michal Svítok
Neprehliadnite

Benefitom členstva Slovenska v EÚ sú najmä jednotný trh a eurofondy