Zhruba dvadsať rokov pracovala Kelly Cungová v tieni otca – obchodného magnáta Cung Čching-choua a niekdajšieho najbohatšieho muža Číny. Po jeho smrti vo februári 2024 nastal čas, aby sa „princezná z Wahaha“ konečne prestala skrývať a chopila sa moci.
Štyridsaťdvaročná dedička to podľa Bloombergu nebude mať ľahké. Rodinnú firmu Hangzhou Wahaha trápia čoraz nižšie predaje a trh s nápojmi ovládol konkurenčný podnik Nongfu Spring, ktorého majiteľ Čung Šan-šan je novým držiteľom titulu najbohatšieho muža Číny.
„Čelí rôznym ťažkostiam. Požiadavky spotrebiteľov sa menia a trhová konkurencia sa s príchodom nových domácich a medzinárodných značiek zintenzívňuje,“ vysvetlil analytik spoločnosti Daxue Consulting Su-cheng Wu.
Wahaha sa meniacim sa trendom a návykom spotrebiteľov prispôsobuje len pomaly. Ťažkosti jej spôsobuje aj rozmach online nakupovania. Zatiaľ čo iné značky úspešne zaviedli viaceré inovácie a podarilo sa im na sociálnych sieťach získať popularitu, novinky od Wahaha to šťastie nemali.
Úspech firmy je pre Cungovú nesmierne dôležitý, keďže v stávke je rodinný majetok v hodnote zhruba 2,2 miliardy dolárov. Jeho základom je 29,4-percentný podiel vo Wahaha a stopercentný podiel dedičky v spoločnosti Hongsheng, ktorú vedie od roku 2007 a využila ju k založeniu značky čajov KellyOne.
Necelé dva týždne po smrti otca Cungová po prvý raz vystúpila s prejavom na výročnom galavečere Čínskej nápojovej asociácie. Lokálne médiá uviedli, že sa označila za veteránku odvetvia a „novú generáciu“ korporátnych lídrov. Okrem toho informovala, že jej firma sa bude zameriavať na výrobu zdravších nápojov s nízkym obsahom cukru, po ktorých spotrebitelia túžia čoraz viac.
„Je to strategický a zároveň odvážny krok na obnovu imidžu značky,“ zhodnotil analytik Harry Han z Euromonitor International.