V časoch, keď internetový obchod hrá veľkú úlohu počas lockdownu alebo pri nákupe vianočných darčekov, je potrebné si dávať pozor aj na podvodné správanie. Na jeden prípad upozorňuje web Hospodárskych novín. Pred 19 dňami si nespokojný klient objednal drevený predajný stan.
E-commerce bez technológií neprežije. Tradičný retail sa mení na IT segment
Po vyplnení fakturačných údajov si zvolil spôsob platby - na účet. E-shopu poslal 109 eur. O svojej objednávke po takmer troch týždňoch ale nemá žiadne informácie. „Internetový obchod mi tovar nedodal, nedvíha telefón a nereaguje ani na e-maily,“ ozrejmil. Obrátil sa teda na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Slovenská obchodná inšpekcia o e-shope vie
„Na Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Banskej Bystrici bolo v priebehu rokov 2020 a 2021 doručených celkovo 17 podaní, ktoré sa týkajú e-shopu www.kociky-leja.sk, ktorý prevádzkuje pani Martina Kaldrovičová,“ reagovala na otázky HN Mária Krušinová zo sekretariátu ústredného riaditeľa.
V online bazároch pribúdajú podvody. Treba zvýšiť pozornosť pred novými trikmi
Podobne ako spomínaný klient, aj ostatní poukazujú najmä na nedodanie zaplateného tovaru, nevrátenie kúpnej ceny pri odstúpení od zmluvy, nevybavenie reklamácií či na absenciu akejkoľvek komunikácie zo strany obchodníka.
Slovenská obchodná inšpekcia pripravuje návrh na zrušenie živnostenského podnikania spornej firmy.
E-shop nereaguje
S e-shopom, ktorý sám seba opisuje ako „spoľahlivý a overený detský obchod pre budúce mamičky a ich detičky“, sa snažila spojiť aj redakcia HN. Neúspešne. Podobne dopadla aj obchodná inšpekcia.
Tohtoročné Vianoce budú skromnejšie. Chýbajú darčeky a dražejú obľúbené cukrovinky
„Slovenská obchodná inšpekcia na základe praktík predajcu odporúča klientom dôkladne zvážiť, či uňho vykonajú nákup," uviedla Mária Krušinová.
Inšpekcia obchod už pokutovala
Inšpekcia subjektu za uplynulých päť rokov dala za rôzne protiprávne konania niekoľko sankcií, spolu vo výške 3 520 eur. Jednu z nich zaplatil, druhú sa podarilo vymôcť exekútorovi.
Plánujete pod stromček elektroniku? Čakajú vás vianočné nákupy na spôsob „Rýchlo a zbesilo“
„Okrem toho v roku 2021 boli uložené v dvoch správnych konaniach pokuty za marenie výkonu kontroly v celkovej výške 2 850 eur,“ dodáva Krušinová. Keďže s firmou je aktuálne nemožné nadviazať kontakt, je otázne, či zvyšné peňažné tresty uhradí.
Čo majú robiť spotrebitelia?
Spotrebitelia, ktorí boli podvedení majú niekoľko možností. Prvou je mimosúdne riešenie sporu a tou druhou, zaslanie predžalobnej výzvy. Tá má podľa právnika motivujúci charakter. „Je možné, že pri sume 109 eur e-shop nebude mať záujem riskovať žalobu, ktorá by ho stála oveľa viac, hovoríme potenciálne o tisícoch eur,“ vysvetlil. Máte ešte jednu možnosť - domáhať sa žalobou na príslušnom súde.