Aj napriek ohromným pokrokom v oblasti automatizácie a presne načasovaných dodávok tovaru sa covidu podarilo obrátiť svetové dodávateľské reťazce naruby, píše agentúra Bloomberg.
Nikdy predtým totiž nemuseli čeliť pandémii, vojnám a extrémnemu počasiu. Celá táto kalamita však môže byť akousi skúškou budúceho chaosu, za ktorý sa treba poďakovať politickým nepokojom a zmene klímy. Viac dôrazu sa dnes kladie na to, ako k nám tovar prišiel, a nie na to, ako bol vyrobený.
Problémy na viacerých frontoch
Účinné dodávateľské reťazce neboli pripravené čeliť súčasnej situácii. Maloobchodníci, prevádzkovatelia skladov, šoféri kamiónov či odosielatelia bojujú s tým, aby dostali tovar z výrobných hál na prahy našich dverí.
V Spojených štátoch je problém zohnať Tesly či dojčenskú výživu aj napriek tomu, že sa oneskorenia v oblasti kontajnerovej prepravy podarilo vyriešiť.
Na vine sú sčasti spotrebitelia, ktorí nakupujú oveľa viac, než analytici predpokladali. Neodradila ich ani rekordne vysoká inflácia či obavy z potenciálnej recesie. Kým sa tovar z lodí dostane na nákladné vlaky, tak to niekedy trvá až sedem či osem dní. Pred pandémiou to väčšinou trvalo nanajvýš dva.
Šoféri zarábajú menej
Dovozcovia zatiaľ bojujú s nedostatočnými kapacitami kamiónov, lodí či skladísk, čo spôsobuje ďalšie oneskorenia. Amerických šoférov nákladných áut už vo veľkej miere nezdružujú odbory, takže zarábajú o približne dve tretiny menej než pred 40 rokmi.
Okrem toho ich ničia aj 14-hodinové zmeny. Pracovníci dokov zas odolávali automatizácii, čo malo za následok vytvorenie najneúčinnejších prístavov na svete.
Je nad slnko jasnejšie, že dodávateľské reťazce sa budú musieť skrátiť, konštatuje Christopher Mims, redaktor novín The Wall Street Journal. Podľa neho budú podniky musieť prejsť na vnútropodnikovú výrobu alebo ju presunúť do susedných krajín.