Americká nápojová spoločnosť Coca-Cola a kaviarenský reťazec Starbucks požiadali v Rusku o opätovnú registráciu svojich ochranných známok. Cieľom je ochrániť ich práva v oblasti duševného vlastníctva aj potom, ako v reakcii na ruskú inváziu na Ukrajinu v roku 2022 ruský trh opustili. Informovala o tom agentúra Reuters, ktorá sa odvolala na správu v ruskom denníku Vedomosti.
Podľa zverejnených dokumentov na webovej stránke ruského úradu na ochranu duševného vlastníctva Rospatent podala Coca-Cola v apríli tri žiadosti o opätovnú registráciu ochrannej známky. Americký reťazec Starbucks tak urobil koncom mája, pričom podal celkovo osem žiadostí.
„Duševné vlastníctvo je pre firmu Coca-Cola veľmi dôležité a my naďalej robíme kroky na jeho posilnenie,“ uviedol pre Reuters hovorca americkej firmy. „Cieľom žiadostí podaných v Rusku je udržanie práv k ochranným známkam,“ dodal.
Čo sa týka kaviarenského reťazca, aj jeho hovorca informoval, že Starbucks pravidelne podáva žiadosti po celom svete, aby tak ochránil svoju značku. Podobne ako Coca-Cola a Starbucks, aj ďalšie západné firmy, medzi nimi napríklad švédsky nábytkársky koncern IKEA, podali v Rusku žiadosti po tom, ako zastavili aktivity na ruskom trhu. Samotný Rospatent sa k otázkam agentúry Reuters nevyjadril.
Starbucks mal v Rusku pred vojnou 130 prevádzok, v ktorých zamestnával takmer 2 000 ľudí. Svoj biznis v krajine predal v júni 2023, pričom kupci kaviarenskú sieť opätovne otvorili pod názvom Stars Coffee.
Coca-Cola zasa prestala v Rusku predávať svoje nápoje značiek Coca-Cola, Fanta a Sprite. Jej bývalá ruská divízia sa potom premenovala na Multon Partners a produkty predáva pod značkou Dobryj Cola.