To všetko sú ideálne témy na rozhovor s Kurtom Svobodom, členom manažmentu UNIQA Insurance Group, a Manuelom Radlerom, šéfom jej dcérskej spoločnosti UNIQA 4WARD, ktorá sa v Bratislave nedávno presťahovala do vlastných priestorov.

Žijeme vo svete, ktorý sa mení veľmi rýchlo. Má to vplyv aj na riadenie rizík? Je dnes ťažšie predvídať veci na dlhý čas dopredu?

Kurt Svoboda: Riešenie neistoty je kľúčovým prvkom riadenia rizík a je podstatou každej poisťovacej činnosti. Aby sme sa mohli úspešne pripraviť na budúcnosť, musíme mať na pamäti dve dôležité pravidlá: Po prvé, vždy existuje určitá miera neistoty, preto sa musíme pripraviť na viacero rôznych scenárov. Po druhé, čím rýchlejšie sa svet mení, tým viac musíme prehodnocovať a konfrontovať svoje predpovede. Preto je pohľad do vzdialenej budúcnosti mimoriadne náročný.

Jedna vec je však jasná: Ani najlepšie riadenie rizík nedokáže zabrániť každému nebezpečenstvu. Iba ak sa ľudia spoja v komunite a navzájom sa podporia, môžeme úspešne zmierniť škody. To je základná myšlienka poistenia, ktorá je hlboko zakorenená v DNA celej skupiny UNIQA. Vidíme to najmä v týchto ťažkých časoch súčasnej ukrajinskej krízy: Ochota našej UNIQA komunity pomáhať a podporovať našich ukrajinských kolegov je pôsobivá a napĺňa ma hrdosťou. Vďaka obrovskému počtu dobrovoľníkov naša podporná kampaň Helping Hands dosiahla v posledných týždňoch neuveriteľný pokrok.

Ak porovnáme vašu prácu pred tromi rokmi a dnes, kde je najväčšia zmena?

Kurt Svoboda: Pred tromi rokmi bola naša práca poháňaná najmä potrebou implementovať nové a komplexné regulačné požiadavky do našich obchodných procesov. Po úspešnom zvládnutí tejto veľkej výzvy sa teraz viac ako kedykoľvek predtým zameriavame na podporu našich obchodných činností. Rozumné riadenie rizík je pre spoločnosť UNIQA jediným spôsobom, ako ponúknuť našim zákazníkom produkty a služby, ktoré potrebujú na zlepšenie svojho života.

Ďalším aspektom, ktorý mal obrovský vplyv na riadenie rizík, je rastúci význam komplexných súborov dát. Kým v minulosti sa hlavný dôraz kládol na detailné pochopenie činnosti podniku, dnes je rovnako dôležité vedieť, aké dáta sú v podniku k dispozícii, ako ich možno čo najefektívnejšie sledovať a ako ich možno využiť na zvažovanie rizík.

Otvorili ste nové priestory vašej dcérskej spoločnosti UNIQA 4WARD v Bratislave. Ako ovplyvnilo obmedzené cestovanie počas posledných pandemických rokov prácu vášho medzinárodného tímu?

Kurt Svoboda: UNIQA je jednou z popredných poisťovní v strednej a vo východnej Európe s viac ako 23 000 zamestnancami v 18 krajinách. Sme zvyknutí spolupracovať naprieč hranicami a našu rôznorodú komunitu s rôznymi pohľadmi a schopnosťami vnímame ako hlavný zdroj nášho úspechu. Preto, prirodzene, obmedzenia pri medzinárodných cestách patrili medzi najpálčivejšie problémy. Projekt novej kancelárie sme začali rozvíjať niekoľko mesiacov pred začiatkom pandémie a museli sme v ňom pokračovať napriek všetkým ťažkostiam.

Spoločnosť UNIQA 4WARD bola založená pred štyrmi rokmi, v roku 2018. Odvtedy spoločnosť neustále rástla a rástla. Preto sme naliehavo potrebovali nový domov pre náš tím. Okrem toho, že covid-19 mal vplyv na trh s nehnuteľnosťami, museli sme úplne zmeniť aj náš prístup k projektu. Základné úlohy, ako napríklad osobná obhliadka potenciálnych kancelárií, dlho neboli možné. Napriek tomu sme s veľkým tímovým úsilím, veľkou dávkou vynachádzavosti a srdcom uspeli a projekt sme dokončili včas.

Manuel Radler: UNIQA 4WARD je mladý a agilný podnik, preto dokázala nové okolnosti spôsobené pandémiou prijať rýchlo a prispôsobiť sa im. Dôkazom toho je rýchlosť, s akou sme presunuli základné HR procesy, ako je nábor, pohovory so zamestnancami a nástupy, do digitálneho sveta. Aj keď mnohé z týchto interakcií je bezpochyby najlepšie vykonávať osobne, dokázali sme zachovať prevádzku a dodržať časový harmonogram projektu.

Nové priestory v bratislavskom SkyParku ste otvorili počas pandémie. Nie je to zbytočný krok, keď sa práca presunula viac domov, mimo kancelárií?

Kurt Svoboda: Pandémia síce urýchlila mnohé podstatné zmeny v novom spôsobe práce, ale tieto zmeny naberali na obrátkach už pred covidom. Preto sme sa ešte pred pandémiou koronavírusu intenzívne zaoberali všetkými aspektmi tohto nového sveta práce. V tomto procese boli základom našich aktivít ciele našej podnikovej stratégie UNIQA 3.0.

Manuel Radler: UNIQA 4WARD začínala v coworkingovom priestore. Pre korporátny startup, akým naša spoločnosť je, to bolo ideálne prostredie, pretože vďaka svojej veľkej flexibilite ponúka coworkingový priestor prirodzene veľa výhod. Na posilnenie pocitu komunity je však kľúčová dostupnosť vyhradeného kancelárskeho priestoru, ktorý vyhovuje všetkým našim potrebám.

Kancelária nie je len miestom, kde pracujeme. Je to miesto, kde sa môžeme stretávať a kde sa buduje dôvera. Je to domov, kde naše skúsenosti formujú našu firemnú kultúru. A bez fungujúcej firemnej kultúry, ktorá smeruje dopredu, nemožno dosiahnuť úspech. Okrem toho je z dlhodobého ekonomického hľadiska nákladovo efektívnejšie mať vlastnú kanceláriu.

Pri navrhovaní pôdorysu sme sa preto snažili zohľadniť potreby a očakávania všetkých tímov a zapracovať aj spätnú väzbu zamestnancov. Podstatným kritériom bola dostupnosť dostatočného počtu zasadacích miestností, ktoré by odrážali množstvo telefonátov a stretnutí a zároveň ponúkali priestor na sústredenú prácu. Preto sme sa rozhodli pre polootvorený priestor s mnohými zasadačkami a miestnosťami na sústredenú prácu. Tie by mali zaručiť efektívnu spoluprácu pri práci v kancelárii, ako aj na diaľku.

Popri ďalekosiahlych megatrendoch, ako je technologický vývoj, demografické zmeny a boj proti klimatickej kríze, bude nový spôsob práce pre nás výzvou, aby sme boli prispôsobivejší. Kancelária preto musí poskytnúť flexibilné odpovede na tieto výzvy. Som presvedčený, že s našimi novými priestormi sme na nový spôsob práce v hybridnom svete dokonale pripravení.

UNIQA 4WARD pôsobí nielen v oblasti poisťovníctva, riadenia rizík a bezpečnosti, ale zaoberáte sa aj témami, ako sú ľudské zdroje a rozvoj značky. Ako udržiavate tím ľudí pracujúcich v úplne odlišných oblastiach pohromade, keď sa nemôžu fyzicky stretnúť?

Manuel Radler: Áno, pokrývame širokú oblasť činností a naše funkčné zodpovednosti sú dosť rôznorodé. Ale spájajú nás naše hodnoty a prístup. Vzájomná podpora v našej komunite a presvedčenie slúžiť našim zákazníkom čo najlepšie sú v spoločnosti UNIQA 4WARD mimoriadne silné. Platí to pre všetky naše tímy. Samozrejme, práca na diaľku sťažuje nadviazanie osobných kontaktov a dôvery, ktoré sú pre podnikanie nevyhnutné.

Svet na diaľku neumožňuje spontánnosť. Neexistuje možnosť náhodných stretnutí, počas ktorých by ste mohli zistiť, že máte podobné problémy, a teda sa od seba navzájom učiť. To, čo sa vo fyzickom svete deje prirodzene, musíte vo virtuálnom svete plánovať.

Pokiaľ ide o nábor zamestnancov, spoločnosti tvrdia, že je ťažké nájsť kvalifikovanú pracovnú silu. Platí to aj vo vašom odbore?

Manuel Radler: Je to bezpochyby jedna z našich najväčších výziev. Konkurencia pri získavaní najväčších talentov a odborníkov rastie z roka na rok. Nájsť správnych ľudí si vyžaduje veľkú dávku kreativity, už nestačí zverejniť voľné pracovné miesta na najobľúbenejšom pracovnom portáli.

Skúmame nové spôsoby, od využívania sociálnych sietí až po organizovanie súťaží v spolupráci s univerzitami. Jedným z bodov nášho záujmu je vybudovať most medzi univerzitami a sektorom poisťovníctva, aby študenti mali možnosť pochopiť, ako môžu využiť svoje zručnosti po skončení štúdia.

Náš nábor sa však netýka len zručností. Sme malá, agilná spoločnosť, v ktorej záleží na ľuďoch a vzájomná spolupráca vedie k viditeľným výsledkom. Preto okrem správnej kvalifikácie hľadáme ľudí, s ktorými máme spoločné hodnoty a obohacujú našu kultúru svojou osobnosťou. Chceme predsa spoločne rásť a mať možnosť pracovať v zmysluplnom prostredí založenom na hodnotách a dôvere.