Výrobcovia odevov a obuvi od Adidasu po Nike sa pod tlakom geopolitického napätia a nižších výrobných nákladov snažia presúvať svoje dodávateľské reťazce preč z Číny. Uprostred narastajúcej globálnej ekonomickej neistoty a slabnúceho spotrebiteľského dopytu však mnohí zisťujú, že to nie je také jednoduché.

„Tento vyspelý ekosystém, ktorý sa v Číne etabloval desaťročia, nielenže zaisťuje konkurencieschopné ceny, ale poskytuje aj stabilnú kvalitu pri sériovej výrobe, ktorú je ťažké kopírovať,“ povedala globálna šéfka pre udržateľnosť v Bata Group Laura Magillová s tým, že si nevie predstaviť iné miesto než Čínu. Výrobcovia odevov a majitelia tovární, ktorých oslovila agentúra Bloomberg News, vyjadrujú rovnaké pocity.

„Teraz nemá zmysel hovoriť o expanzii alebo zmenách smerom do zámoria,“ povedal päťdesiatročný Lin Feng, majiteľ odevných závodov v meste Kanton na juhovýchode Číny. „Pri slabom dopyte sú nízke náklady na prácu a colné výnimky bezvýznamné.“

Firmy by sa mohli obrátiť na ázijských susedov, ako sú Vietnam a Thajsko. Viaceré z týchto krajín v priebehu rokov zaznamenali rast exportu na úkor najväčšej ázijskej ekonomiky. V skutočnosti je však Čína aj tak neoddeliteľnou súčasťou globálneho dodávateľského reťazca odevov a obuvi.

Vietnamský odevný priemysel sa podľa podpredsedníčky vietnamskej asociácie pre textil a odevy Duong Thi Ngoc Dung stále spolieha najmä na čínske materiály, ako sú gombíky, nite, etikety a obaly, pričom len asi 30 až 40 percent materiálov sa vyrába lokálne. Pri riadení pracovníkov v juhovýchodnej Ázii predstavujú prekážky aj jazykové bariéry či kultúrny šok. Robotníci majú navyše menej skúseností ako tí čínski.

Obchodník podnikajúci vo Vietname Michael Laskau, ktorý spája miestnych výrobcov odevov so zahraničnými kupujúcimi, uviedol, že politické napätie motivovalo niektorých jeho klientov, aby sa presunuli do juhovýchodnej Ázie. Napriek tomu sú nové objednávky väčšinou na finálne výrobky, nie na výrobný proces v továrni. „Náklady na zriadenie nových tovární sú veľmi drahé a vláda nechce mať zahraničné závody, ktoré produkujú viac znečistenia,“ povedala D. Dung.

Ďalšie dôležité správy

Topánky On
Neprehliadnite

Švajčiarska značka obuvi chce konkurovať Nike či Adidasu. V hľadáčiku má čínsky trh