Výrobca elektrických vozidiel Xpeng hľadá miesto pre závod v Európe. Radí sa tak k ďalším čínskym spoločnostiam, ktoré sa usilujú vyhnúť dovozným clám produkovaním vozidiel priamo v regióne.
Čínsky partner Volkswagenu je v počiatočných fázach výberu lokality v Európskej únii, uviedol generálny riaditeľ Che Siao-pcheng v rozhovore pre Bloomberg v sídle spoločnosti v Kuang-čou v Číne. Spoločnosť vybuduje závod v oblastiach s „relatívne nízkymi pracovnými rizikami“, dodal riaditeľ, pričom Xpeng tiež plánuje zriadiť veľkokapacitné dátové centrum v Európe.
Založenie výrobnej základne v Európe by znamenalo, že Xpeng sa pripojí k rastúcemu počtu čínskych výrobcov elektromobilov, ako sú BYD, Chery Automobile a Zeekr, ktorí sa usilujú rozšíriť výrobu v regióne, aby minimalizovali dôsledky rozhodnutia Európskej únie zvýšiť clá na elektromobily vyrobené v Číne až na 36,3 percenta. Na Xpeng čaká dodatočné clo vo výške 21,3 percenta.
Mladí objavujú čaro hudby na kazetách. Prekáža im len náročnosť ovládania
Zvýšené európske clá sú len jedným z aspektov širšieho globálneho obchodného sporu. Spojené štáty uvalili clá na čínske elektromobily, ktoré môžu dosiahnuť viac než 100 percent, pretože dve najväčšie svetové ekonomiky sa dostali do sporu o odvetvie, ktoré rýchlo rastie aj vďaka štedrým dotáciám Pekingu.
Tieto obchodné opatrenia ešte viac zvýšili výzvy, ktorým spoločnosť Xpeng v posledných rokoch čelí. Tiež zápasí so slabými domácimi predajmi, spormi o plánovanie produktov a zdĺhavou cenovou vojnou na čínskom trhu. Cena akcií klesla od januára viac než o polovicu.
Automobilka dodala na trh približne 50-tisíc vozidiel v prvej polovici roka, čo je len asi pätina mesačného predaja BYDu. Hoci výhľad na aktuálny štvrťrok prekonal odhady analytikov, očakávané tržby zaostali za očakávaniami.
Jedným zo svetlých bodov pre Xpeng je jeho ročné partnerstvo s Volkswagenom. Stovky zamestnancov nemeckej automobilky teraz pracujú v jej centrále v Kuang-čou.