Robin Zeng, zakladateľ spoločnosti CATL, v rozhovore pre agentúru Reuters vyjadril záujem investovať v USA, pokiaľ americká vláda zmierni protekcionistické opatrenia voči čínskym spoločnostiam. „Pôvodne, keď sme chceli investovať v USA, americká vláda povedala nie,“ uviedol R. Zeng.
Čínski výrobcovia batérií a elektrických vozidiel čelia na americkom trhu prísnym obchodným bariéram, ktoré zaviedli nielen demokrati, ale aj republikáni, vrátane Trumpa, ktorý v roku 2017 inicioval obchodnú vojnu s Čínou. Čínske firmy v oblasti elektromobility sú závislé odštátnych dotácií, čo vzbudzuje obavy o konkurencieschopnosť a národnú bezpečnosť USA.
Batérie čínskej výroby nespĺňajú podmienky pre vládne dotácie, ktoré boli zavedené počas Bidenovej administratívy, a americké clá vo výške sto percent na čínske elektrické vozidlá de facto znemožňujú ich dovoz. Navrhovaný republikánsky zákon, proti ktorému sa Biely dom stavia, by navyše obmedzil dotácie na elektrické vozidlá, ak by používali čínske batérie – čo by zasiahlo aj americké spoločnosti ako Ford a Tesla, ktoré majú licenciu na technológie CATL.
Ochota ustúpiť
Americké obchodné bariéry odrádzajú kľúčových hráčov v elektromobilite, vrátane CATL a jej najväčšieho konkurenta BYD, od priameho pôsobenia v USA. D. Trump však signalizoval ochotu rokovať o možnostiach, ak by čínske firmy postavili závody priamo v Spojených štátoch a vytvorili pracovné miesta pre Američanov. „Budeme poskytovať stimuly, a ak Čína a iné krajiny budú chcieť prísť a predávať autá, postavia tu závody a zamestnajú našich pracovníkov,“ povedal D. Trump v auguste.
R. Zeng v tejto súvislosti prejavil nádej, že americká vláda bude v budúcnosti otvorená čínskym investíciám. Jeho vyjadrenia predstavujú prvý verejný postoj významného čínskeho dodávateľa amerických automobiliek po Trumpovom zvolení za prezidenta.
CATL zatiaľ pôsobí na americkom trhu prostredníctvom licenčných zmlúv – napríklad Ford v spolupráci so spoločnosťou otvára závod na výrobu lítiovo-fosfátových batérií pre modely Mustang Mach-E a F-150 Lightning v Michigane.
Spolupráca s Muskom
Podobnú dohodu o výrobe batérií uzavrela s CATL aj Tesla, ktorá plánuje v Nevade začať výrobu batérií na základe tejto technológie v roku 2025. Podľa Zenga licenčná spolupráca s CATL umožní Tesle sústrediť kapitálové investície do vývoja umelej inteligencie a autonómnych vozidiel.
CATL je hlavným dodávateľom batérií pre šanghajský závod Tesly, ktorý je najväčším a najziskovejším závodom americkej automobilky. Technológia samojazdiacich Tesiel je postavená výlučne na kamerách a AI s cieľom znížiť náklady a zvýšiť dostupnosť, čo sa líši od prístupu konkurencie, ktorá uprednostňuje drahšie vozidlá s redundantnými bezpečnostnými technológiami pre taxislužby a doručovacie flotily. „Musk do toho ide naplno,“ povedal R. Zeng. „Myslím si, že je to dobrý smer.“
Elon Musk v októbri prisľúbil, že v Texase a Kalifornii spustí budúci rok plne autonómne verzie modelov Tesla Model 3 a Model Y a v roku 2026 plánuje uviesť robotaxi „Cybercab“ bez volantu a pedálov. Tento ambiciózny harmonogram vyvolal pochybnosti medzi investormi, ktorí počúvajú sľuby o samojazdiacich Teslách už približne desať rokov.