Z Číny sa stáva prvá krajina, ktorá skutočne otestuje ambície veľkých technologických firiem pri výrobe áut. Miestni technologickí giganti, počnúc spoločnosťou Huawei Technologies a končiac firmou Baidu, chcú investovať takmer 19 miliárd dolárov do podnikov orientovaných na elektrické a samoriadená autá, považované za budúcnosť dopravy. Uviedla to agentúra Bloomberg.
Americký Apple už dlho plánuje výrobu vlastného auta, zatiaľ čo spoločnosť Alphabet má divíziu autonómnych vozov Waymo. Rozsah a rýchlosť postupu čínskych technologických gigantov ich ale stavia do popredia v automobilovom odvetví, ktoré sa stáva čoraz viac odvetvím vyspelej technológie, pretože sa odvracia od spaľovacích motorov. Kvôli senzorom a operačným systémom sa autá stále viac podobajú počítačom.
Európa investuje veľké peniaze do výroby batérií do elektromobilov
Čína je najväčším svetovým trhom pre automobily s novými možnosťami pohonu a je aj hlavným bojiskom. Zavedené automobilky, ako je Volkswagen či General Motors, súťažia na čínskom trhu s miestnymi obľúbenými značkami, ako je Nio a Xpeng. V posledných troch mesiacoch ale zverejnili plány na vlastné autá firmy Huawei, výrobca smart telefónov Xiaomi, najväčší čínsky vyhľadávač Baidu, ktorý prevádzkuje tiež mapovu aplikáciu, a tiež taiwanský zmluvný výrobca elektroniky Foxconn.
Aprílový autosalón v Šanghaji sa stal jednou z popredných svetových akcií pre predvádzanie najhorúcejších trendov v automobilovom sektore. Pred pavilónmi firiem Huawei a Baidu sa tvorili hodinové fronty návštevníkov, ktorí sa chceli pozrieť a vyskúšať si nové produkty, vrátane modelov palubných dosiek a vozov.
Ako si Čína kupuje svet, nevýhodné úvery stavajú diaľnice a prístavy
Vzostup smart áut a vôbec autonómneho riadenia prináša technologickým firmám rad možností. V neposlednom rade aj prístup k dátam, ako je prehľad o obľúbených destináciách v reálnom čase a trasách, ako sa k nim dostať. Je tu aj možnosť spoplatniť technické doplnky a vylepšovania systému, v podstate tak môžu zaobchádzať s autami ako s časťou počítačového hardvéru, ktorý neustále aktualizuje svoj softvér.
Jedným z najväčších výziev pre automobilový sektor je to, ako sa vyrovnať s faktom, že výroba áut je náročná na kapitál a zdroje. Technologické firmy by tak mohli poskytnúť príležitosť už zavedeným hráčom v tomto odvetví. Napríklad Huawei už niekoľkokrát zopakoval, že jeho plánom nie je vyrábať vlastné autá. Namiesto toho vytvoril partnerstvo s tromi najväčšími čínskymi automobilkami, ktoré by mali vyrábať samoriadené vozidlá pod jeho názvom. Podobnú cestu zvažuje tiež Apple, aj keď ten drží na rozdiel od čínskych automobiliek svoje plány prevažne v tajnosti.