Z Číny sa stáva prvá krajina, ktorá skutočne otestuje ambície veľkých technologických firiem pri výrobe áut. Miestni technologickí giganti, počnúc spoločnosťou Huawei Technologies a končiac firmou Baidu, chcú investovať takmer 19 miliárd dolárov do podnikov orientovaných na elektrické a samoriadená autá, považované za budúcnosť dopravy. Uviedla to agentúra Bloomberg.

Americký Apple už dlho plánuje výrobu vlastného auta, zatiaľ čo spoločnosť Alphabet má divíziu autonómnych vozov Waymo. Rozsah a rýchlosť postupu čínskych technologických gigantov ich ale stavia do popredia v automobilovom odvetví, ktoré sa stáva čoraz viac odvetvím vyspelej technológie, pretože sa odvracia od spaľovacích motorov. Kvôli senzorom a operačným systémom sa autá stále viac podobajú počítačom.

Produkcia batérií do elektromobilov
Neprehliadnite

Európa investuje veľké peniaze do výroby batérií do elektromobilov

Čína je najväčším svetovým trhom pre automobily s novými možnosťami pohonu a je aj hlavným bojiskom. Zavedené automobilky, ako je Volkswagen či General Motors, súťažia na čínskom trhu s miestnymi obľúbenými značkami, ako je Nio a Xpeng. V posledných troch mesiacoch ale zverejnili plány na vlastné autá firmy Huawei, výrobca smart telefónov Xiaomi, najväčší čínsky vyhľadávač Baidu, ktorý prevádzkuje tiež mapovu aplikáciu, a tiež taiwanský zmluvný výrobca elektroniky Foxconn.

Aprílový autosalón v Šanghaji sa stal jednou z popredných svetových akcií pre predvádzanie najhorúcejších trendov v automobilovom sektore. Pred pavilónmi firiem Huawei a Baidu sa tvorili hodinové fronty návštevníkov, ktorí sa chceli pozrieť a vyskúšať si nové produkty, vrátane modelov palubných dosiek a vozov.

KK30 Peking - Na snímke čínsky prezident Si Ťin-pching počas novoročného prejavu 31. decembra 2020 v Pekingu. FOTO TASR/AP
In this photo released by China's Xinhua News Agency, Chinese President Xi Jinping delivers a New Year's address in Beijing, Thursday, Dec. 31, 2020. China has made major progress in developing its economy and eradicating rural poverty over the past year despite the coronavirus pandemic, Xi said.(Ju Peng/Xinhua via AP)
Neprehliadnite

Ako si Čína kupuje svet, nevýhodné úvery stavajú diaľnice a prístavy

Vzostup smart áut a vôbec autonómneho riadenia prináša technologickým firmám rad možností. V neposlednom rade aj prístup k dátam, ako je prehľad o obľúbených destináciách v reálnom čase a trasách, ako sa k nim dostať. Je tu aj možnosť spoplatniť technické doplnky a vylepšovania systému, v podstate tak môžu zaobchádzať s autami ako s časťou počítačového hardvéru, ktorý neustále aktualizuje svoj softvér.

Jedným z najväčších výziev pre automobilový sektor je to, ako sa vyrovnať s faktom, že výroba áut je náročná na kapitál a zdroje. Technologické firmy by tak mohli poskytnúť príležitosť už zavedeným hráčom v tomto odvetví. Napríklad Huawei už niekoľkokrát zopakoval, že jeho plánom nie je vyrábať vlastné autá. Namiesto toho vytvoril partnerstvo s tromi najväčšími čínskymi automobilkami, ktoré by mali vyrábať samoriadené vozidlá pod jeho názvom. Podobnú cestu zvažuje tiež Apple, aj keď ten drží na rozdiel od čínskych automobiliek svoje plány prevažne v tajnosti.