Čínske automobilky, na čele so spoločnosťou BYD, bojujú o dominantné postavenie v automobilovom priemysle a snažia sa nanovo definovať vozidlá vyrobené v Číne ako globálny symbol luxusu pre éru elektromobilov. Potom, čo sa presadili na európskom trhu s lacnými elektromobilmi a na domácom trhu porazili značky ako Mercedes a BMW, sa čínski výrobcovia rozhodli preniknúť v Európe aj do segmentu luxusných vozidiel.
Najzreteľnejším signálom vplyvu čínskych automobiliek boli piatkové správy firiem Mercedes a Porsche. Mercedes vykázal v treťom štvrťroku najslabší zisk od roku 2021, keď sa rozdelil na výrobcu osobných a nákladných áut, aby sa stal pružnejším. Automobilka Porsche následne uviedla, že zvažuje zníženie nákladov a revíziu svojho modelového portfólia, pretože pokles dopytu v Číne spôsobil pokles jej zisku.
Začína sa boj o globálny trh
Čína rozvírila automobilový priemysel lacnými elektromobilmi, čo vyvolalo zavedenie ciel Európskou úniou, ktoré majú zabrániť tomu, aby tieto vozidlá zaplavili európsky trh. Luxusné značky boli považované za bezpečnejšie vďaka svojmu dedičstvu a statusu luxusu. Tento predpoklad je však teraz spochybnený a začína boj o globálny trh s prémiovými a luxusnými vozidlami v hodnote 1,2 bilióna amerických dolárov.
Na parížskom autosalóne tento mesiac automobilky Hongqi zo skupiny FAW a Yangwang patriace BYD predviedli limuzíny a SUV. Ich cieľom je konkurovať v Európe vozidlám značiek Mercedes, Porsche a dokonca aj Rolls-Royce. S najmodernejšími digitálnymi technológiami a komfortom, ako sú kožené palubné dosky a chladiče šampanského, všetko za konkurencieschopnú cenu, ohrozujú európskych výrobcov v segmente, ktorý je pre zisk firiem zásadný.
Firma Nio otvorila luxusné autosalóny v mestách ako Berlín, Oslo a Amsterdam, aby tu predviedla svoje modely, ako SUV EL8 za 95 000 eur. Automobilka Polestar, ktorú vlastní Geely Automobile, spustila dodávky na niektoré európske trhy a v roku 2025 plánuje vstúpiť do Francúzska, Maďarska a Poľska.
Úroveň technologickej vyspelosti je zjavná aj u firmy Xiaomi, ktorá je niekedy nazývaná „čínsky Apple“. Spoločnosť v marci predstavila model SU7, ktorého cieľom je konkurovať vozidlám ako Porsche Taycan. Xiaomi predstavila toto vozidlo v Európe pri príležitosti olympijských hier v Paríži a zriadila mu garáž na slávnom nemeckom závodnom okruhu Nürburgring.
BYD sa v Európe spojila s predajcami luxusných vozidiel. V Holandsku je to napríklad spoločnosť Lowmann Group, ktorá predáva modely Mercedes a Lexus, a vo Veľkej Británii firma Inchcape, ktorá predáva aj vozidlá Land Rover, Jaguar a BMW, či firma Vertu Motors, ktorá ponúka vozidlá Mercedes. Automobilky tiež využívajú služby dizajnérov európskych automobiliek. Pre Hongqi pracuje bývalý šéf dizajnu Rolls-Royce Giles Taylor. Spoločnosti Nio, Yangwan a Xpeng využili služby dizajnérov automobiliek BMW, Mercedes a Ferrari.
Európanov zaujali digitálne prvky
Čínske snahy o výrobu luxusných vozidiel prichádzajú v čase, ktorý je pre európskych výrobcov citlivý. BMW, Aston Martin Lagonda Global Holding a Volkswagen, materská firma Porsche, v posledných rokoch varovali pred nižšími ziskami. Predpokladajú len mierny rast, z veľkej časti pre spomalenie na najväčšom automobilovom trhu sveta.
Kedysi mala Európa na trhu luxusných automobilov navrch, uvedenie modelu Tesla Model S v roku 2012 však túto dominanciu spochybnilo, pretože posunulo vnímanie dokonalosti automobilov spotrebiteľmi smerom k digitálnym prvkom. Automobilky ako BYD a Nio sa riadia týmto príkladom a zdôrazňujú náskok v oblasti softvéru a technológie batérií.
Podľa finančnej spoločnosti China Fortune Securities sa podiel čínskych značiek v prémiovom segmente na domácom trhu za posledné dva roky zhruba strojnásobil a na konci mája predstavoval viac ako pätinu. Podľa analytikov tieto značky vidia obrovskú príležitosť v Európe. Veria, že sa im podarí presvedčiť Európanov, že ich vozidlá môžu byť rovnako dynamické a výkonné.
Európa sa stáva hlavným bojiskom
Napriek tomu, že bude ťažké prekonať povesť a históriu značiek ako Porsche a Mercedes, záujem čínskych automobiliek preniknúť na tento trh je veľký. Luxusné vozidlá sú totiž veľmi výnosným segmentom; zákazníci za ne nielen viac míňajú, ale sú tiež zvyčajne lojálni, teda nakupujú u rovnakej značky opakovane. Spoločnosť McKinsey odhadla, že tento segment prekoná masový trh a ponúkne vzácnu možnosť trvalej expanzie.
Európa sa stáva hlavným bojiskom, pretože napätie medzi Čínou a USA takmer vylúčilo expanziu na americký trh. Čínske automobilky zúfalo usilujú o predaj v zahraničí kvôli ekonomickým problémom a silnej konkurencii na domácom trhu.
Môžu ponúknuť omnoho viac
Čínske značky zatiaľ majú len malý vplyv. Lexus spoločnosti Toyota Motor však ukázal, že prémiový segment v Európe nie je úplne uzavretý. Japonská značka bola spočiatku prijímaná skepticky, ale našla si svoje miesto. Za prvých deväť mesiacov tohto roka jej predaj stúpol o viac ako štvrtinu na takmer 56 000 vozidiel.
„V skutočnosti môžeme ponúknuť viac pohodlia, viac komfortu, viac bezpečnosti a viac funkcií – to všetko za prijateľnejšiu cenu,“ zhrnul možnosti čínskych automobiliek na parížskom autosalóne podpredseda správnej rady automobilky Xpeng Brian Gu.