Európska komisia v piatok oficiálne označila čínsky internetový obchod Tomu za veľmi veľkú online platformu (VLOP), na ktorú sa budú v Európskej únii vzťahovať prísnejšie pravidlá pre internetový obsah. Komisia o tom informovala vo svojom tlačovom oznámení. Podobné pravidlá už sa vzťahujú napríklad na Google, Facebook, YouTube, TikTok alebo na sieť X.
Podľa nariadenia EÚ o digitálnych službách (DSA) sú firmy s viac ako 45 miliónmi užívateľov označované ako VLOP, čo je skratka z anglických slov Very Large Online Platform. Tieto firmy sa na svojich platformách musia viac snažiť bojovať proti nezákonnému a škodlivému obsahu a falšovaným výrobkom.
„Po označení ako VLOP bude musieť Temu do štyroch mesiacov od oznámenia (teda do konca septembra 2024) splniť prísnejšie pravidlá podľa DSA, ako je povinnosť riadne posúdiť a zmierniť akékoľvek systémové riziká vyplývajúce z poskytovania ich služieb, vrátane ponúkania a predaja falšovaného tovaru, nebezpečných alebo nelegálnych produktov a tovaru, ktoré porušuje právo duševného vlastníctva,“ uviedla komisia.
Internetový obchod Temu vstúpil na trh EÚ v apríli minulého roka. Firma uviedla, že za šesť mesiacov do konca marca mala v EÚ mesačne v priemere 75 miliónov aktívnych užívateľov.
Vlani v apríli EK určila prvých 17 firiem s označením VLOP a dva veľmi veľké on-line vyhľadávače (VLOSE). Išlo o podniky Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipédia, YouTube a Zalando. Za veľké vyhľadávače boli označené Bing a Google Search. Následne vlani v decembri pribudli Pornhub, Stripchat a XVideos a tento rok v apríli čínsky internetový predajca módy Shein. Aj s Temu ich je teda teraz 24.