Prípadná čínska odveta za vysoké clá na dovoz elektromobilov z Číny do Európskej únie by dopadla predovšetkým na firmy Mercedes-benz, BMW, Volkswagen, Porsche a Ferrari. Vyplýva to z analýzy finančných výsledkov, ktorú vypracovala agentúra Reuters. Niektoré automobilky však vyrábajú časť svojich áut priamo v Číne, čo dopady prípadných nových dovozných bariér zmierni.
Konkrétne dopady závisia od protiopatrení
Konkrétne dopady závisia hlavne od razancie čínskych protiopatrení v reakcii na predbežné opatrenie Európskej komisie. Tá rozhodla, že dovozné clá na elektromobily z Číny sa v niektorých prípadoch zvýšia až na 48,1 percenta, ak sa zohľadní, že desaťpercentné clo už platí. Koho sa však clá najviac dotknú, to prezrádzajú dáta, ktoré automobilky pravidelne zverejňujú.
Pre výrobcov prémiových automobilov Mercedes-Benz čínsky trh predstavuje tretinu ročného odbytu. Zhruba 20 percent týchto vozidiel automobilka do krajiny dováža z Nemecka, vyplynulo z výročnej správy. Ide najmä o luxusné modely, ako je trieda S alebo Maybach. Práve na ne dopadne prípadná čínska odveta. Naopak, vozidlá strednej triedy sa vyrábajú na mieste.
Tretinu globálneho predaja v Číne uskutočňuje aj BMW. Z týchto vozidiel sa z Nemecka dováža 13 percent, predovšetkým najdrahších modelov. Firma vlastní 75-percentný podiel v spoločnom podniku s čínskou Brilliance Automotive. Práve tento spoločný podnik vyrába väčšinu automobilov BMW pre čínsky trh.
Segment luxusných áut je na tom lepšie
Podobne aj nemecká automobilová skupina Volkswagen, bez Porsche, čínskym spotrebiteľom dodáva zhruba 30 percent svojho ročného odbytu. To z nej robí najúspešnejšiu zahraničnú automobilku s trhovým podielom 14,5 percenta, ktorý plánuje ešte zvýšiť. Výraznú väčšinu áut pre čínsky trh Volkswagen vyrába v závodoch spoločného podniku so SAIC Motor v šiestich rôznych mestách. Ide o modely značiek Škoda, Audi a Volkswagen. Len 261-tisíc vozidiel z 3,236 milióna do Číny automobilka vlani doviezla.
Značka luxusných vozidiel Porsche, ktorá tiež spadá pod koncern Volkswagen, je na tom však opačne ako zvyšok skupiny. Všetky vozidlá, ktoré predá na čínskom trhu, pochádzajú z dovozu. Čína pritom tvorí 21 percent globálneho predaja značky. Podobne automobilka Ferrari zo skupiny Stellantis, ktorá sa pohybuje v rovnakom segmente, v Číne predáva len importované modely. Podľa analýzy HSBC má však segment luxusných automobilov lepšie možnosti, pokiaľ ide o prenášanie nákladov dovozných bariér na zákazníkov.
Stellantis a Renault majú nízku expozíciu voči Číne
Švédska automobilka Volvo Cars, ktorej väčšinovým vlastníkom je čínska spoločnosť Geely, v krajine uskutoční štvrtinu svojho globálneho odbytu. Ten podľa HSBC predstavuje desať percent jej zisku. Predaj dovážaných vozidiel tvoria zhruba štyri percentá predaja áut spoločnosti Volvo v Číne. Inak sa zameriava hlavne na miestnu výrobu.
Automobilky Stellantis (bez Ferrari) a Renault majú pomerne nízku expozíciu voči čínskemu trhu. Dacia potom všetky autá vyrába na mieste prostredníctvom miestneho partnera Dongfeng, čím by sa prípadnej odvete úplne vyhla.
EÚ tento týždeň oznámila dočasné dodatočné clá až 38,1 percenta na dovoz elektromobilov z Číny, ktoré by sa vyberali navyše k doterajšiemu desaťpercentnému clu. Na automobilky ochotné spolupracovať pri prešetrovaní vplyvu čínskych subvencií by sa vzťahovala 21-percentná sadzba. Ak v rokovaniach s Čínou nenastane prelom, clá začnú platiť od 4. júla.