Čínska automobilka Chery Automobile o rok odložila zámer začať výrobu elektromobilov v Európe. Zdôvodnila to zavedením predbežných ciel na dovoz elektromobilov z Číny. Firma teraz plánuje výrobu elektromobilu Omoda 5 v Španielsku od októbra 2025. Zástupcovia firmy Chery v Španielsku a v Číne sa odmietli k možnému meškaniu výroby vyjadriť.
Clá na čínske elektromobily
Európska únia v júli uvalila dočasné dodatočné clá až 38 percent na dovoz čínskych elektromobilov. O konečných clách sa zatiaľ medzi Bruselom a Pekingom rokuje, rozhodnuté by malo byť do začiatku novembra.
Zavedenie dodatočných ciel k súčasným desaťpercentným clám vyvolalo obchodné napätie a prinútilo výrobcov automobilov v EÚ a v Číne prehodnotiť plány na predaj ďalších elektromobilov v regióne. Chery, BYD a ďalšie čínske automobilky sa rozhodli otvoriť závody v EÚ, aby sa vyhli clám, európski úradníci ich ale varovali, že tieto vozidlá musia spĺňať požiadavky na minimálne zapojenie miestnych zdrojov pri výrobe.
Španielsko počíta s tým, že Chery po začatí výroby v bývalom závode automobilky Nissan Motor v Barcelone vytvorí viac ako tisíc pracovných miest. Španielsky premiér Pedro Sánchez tento mesiac pri ceste do Číny vyjadril s novými clami EÚ nesúhlas. V Číne sa stretol so zástupcami miestnych automobiliek, vrátane Chery.
Narušenie pôvodných plánov
Hrozba meškania výroby vyvolala nevôľu odborárov. Tým bolo prisľúbené, že v Barcelone od 1. októbra vznikne viac ako 600 pracovných miest na plný úväzok. Plne elektrické auto Omoda 5 zo španielskej fabriky malo byť na trhu vo štvrtom štvrťroku tohto roka. Manažéri závodu, ktorý je spoločným podnikom Chery a španielskej firmy Ebro-EV Motors, informovali odbory, že môžu zamestnávať iba na čiastočný úväzok, pretože práce je menej.
Chery oznámila partnerstvo s firmou Ebro v apríli. Podľa pôvodného plánu po výrobe vozidla Omoda 5 mala začať výroba dvoch športovo-úžitkových vozidiel značky Ebro. Teraz by sa podľa plánu mala vo fabrike začať v polovici novembra výroba dvoch vozidiel Ebro.
Spoločnosti pôvodne oznámili, že do roku 2029 plánujú v Španielsku ročne vyrábať 150-tisíc vozidiel. Chcú tiež znovu zamestnať 1 250 pracovníkov, ktorí boli prepustení pred štyrmi rokmi, keď Nissan svoju továreň zatvoril.