Čínskej spoločnosti BYD sa na pozadí futbalových majstrovstiev darí získať marketingovú výhodu nad nemeckým Volkswagenom (VW) na jeho vlastnom území a zároveň prehĺbiť závislosť Nemecka od Číny.
Ako sponzor šampionátu umiestňuje vozidlá v zónach pre fanúšikov, môžu si vyskúšať karaoke v aute či iné atrakcie. „Sponzoring BYD robí značku známejšou v Európe, nabitou emóciami,“ povedal vedúci marketingového oddelenia na Ludwig-Maximilians-Universität Mníchov Marko Sarstedt.
Stratégia VW v oblasti elektromobilov je podľa neho riskantná, „keďže necháva hracie pole BYD“. Rovnako ako iné čínske automobilky, BYD sa snaží preraziť v Európe. Peking podporuje expanziu výrobcov štedrými dotáciami na všetko od lacnej pôdy po nákupné stimuly, informuje Bloomberg.
V dôsledku zväčšujúceho sa politického napätia s USA prichádza Európa vhod, avšak aj tu sa podmienky zhoršujú. Európska únia sa chystá uplatňovať zvýšené clá na čínske elektromobily, na každého individuálne. Vozidlá BYD budú mať relatívne nízke clo vo výške 17,4 percenta.
Vzájomné vzťahy medzi oboma ekonomikami sú stále pevné. Výrobcovia ako VW, BMW a Mercedes-Benz sa spoliehajú na Čínu ako najväčšieho odbytišťa ich produkcie, pričom niektoré modely elektromobilov vyrábané v Číne sa dovážajú do Európy.
Doteraz bol vstup čínskych výrobcov do Európy skôr pomalý než masívny. Najúspešnejšou spoločnosťou je SAIC Motor: od januára do mája predala približne 97-tisíc áut, vyplýva z údajov Európskej asociácie výrobcov automobilov. To je menej ako pätina predaja značky VW v celom regióne (celkovo 5,6 milióna áut). BYD rastie: za prvých päť mesiacov roku 2024 našiel odbyt pre niečo vyše 13-tisíc vozidiel.