Keď Európska únia začala vyšetrovať čínske dotácie na elektromobily, tak sa európski výrobcovia automobilov začali pripravovať na bolestivú odvetu. Zatiaľ sa zdá, že sa obávali zbytočne. Čína spočiatku mala zopár „siláckych rečí“, no doposiaľ v rámci vyšetrovania s európskymi orgánmi spolupracuje nielen miestna vláda ale aj popredné automobilky ako BYD či SAIC.
Ich reakcia podľa agentúry Bloomberg dokazuje, pod akým tlakom sa preplnený čínsky trh s elektromobilmi nachádza. Situáciu navyše zhoršuje aj cenová vojna, ktorú tu rozpútala Tesla. Po rokoch horúčkovitej expanzie začali čínske automobilky do Európy posielať čoraz viac elektromobilov.
Odveta sa nekoná
Hoci je podiel čínskych výrobcov na európskom trhu stále nízky, ich dominantné postavenie v oblasti výroby plug-in vozidiel dáva krajine šancu, aby v súťaži o svetové prvenstvo v oblasti vývozu automobilov konkurovala Japonsku.
„Číňania by sa strelili do nohy, ak by sa rozhodli pre odvetu a zhoršili vzťahy s jedným zo svojich najväčších obchodných partnerov,“ povedal nezávislý automobilový analytik Matthias Schmidt. Čína sa podľa neho dostala do bodu, kde musí do zahraničia začať predávať ešte viac automobilov.
Elektromobily vyrobené v Číne, akými sú kompaktné crossovery Dolphin od BYD a MG 4 od MG Motor spadajúcej pod SAIC, sa totiž v Európe predávajú za zhruba dvojnásobok toho, čo doma. Za rozdiel v cene môžu nízke náklady na pracovnú silu a štedré čínske dotácie, ako aj náklady, ktoré musia spoločnosti znášať pri odosielaní áut za hranice vrátane ciel a dopravy.
Dolphin sa dá v Číne kúpiť už za 111-tisíc jüanov (14-tisíc eur). Kupujúci v Nemecku zaň ale zaplatia 35 990 eur, čo je stále výrazne menej než by dali za Volkswagen ID.3.
Boj o prežitie
Čína sa musí snažiť udržať dvere do lukratívnej Európy otvorené oveľa viac, než kedykoľvek predtým. Spojené štáty sú mimo jej dosah, keďže krajina zaviedla 25-percentné dovozné clo a štedré finančné stimuly, ktoré sú dostupné iba pre vozidlá vyrobené v Severnej Amerike.
Boj o prežitie je tak v plnom prúde. V hre je budúcnosť stoviek neziskových čínskych automobiliek, ktoré vznikli v dôsledku rozsiahlych vládnych dotácií a jazdných obmedzení pre pohyb v centre miest.
Čínska automobilka Nio bola kedysi lídrom medzi nováčikmi na trhu s elektromobilmi. Dnes zvažuje ďalšie prepúšťanie a tento týždeň dokonca obdržala finančnú injekciu od krajín Blízkeho východu. Spoločnosť WM Motor zas podala žiadosť o vyhlásenie bankrotu po tom, čo ju konkurencia vytlačila z trhu.