Čínske priame zahraničné investície v oblasti elektromobilov v posledných rokoch rastú a v minulom roku sa pravdepodobne vyšplhali na nové rekordné maximum. Informovala o tom výskumná spoločnosť Rhodium Group. Za rozširovaním aktivít čínskych podnikov v zahraničí stoja okrem iného obavy z regulácie dovozu čínskych produktov zo strany západných krajín.
Európska komisia v minulom roku začala vyšetrovať dotovanie výroby elektromobilov v Číne. Šéfka EK Ursula von der Leyenová v septembri obvinila Peking, že zaplavuje svetové trhy elektromobilmi, ktorých ceny sú umelo nízke vďaka obrovským štátnym dotáciám. Spojené štáty zase predstavili plány na vyradenie Číny zo svojho dodávateľského reťazca v oblasti batérií, napísala agentúra Reuters.
„Tento regulačný vývoj podnietil ďalšie investície zo strany čínskych výrobcov, ktorí si uvedomujú, že stratégia zameraná iba na export by mohla v niektorých cieľových krajinách vyvolať silný politický odpor a mohla by ich odrezať od lukratívnych trhov,“ uviedla spoločnosť Rhodium Group.
Podľa odhadu firmy Rhodium Group vlani čínske priame zahraničné investície v oblasti elektromobilov dosiahli 28,2 miliardy dolárov. Tento odhad síce zaostáva za doterajším rekordom 29,7 miliardy dolárov z predchádzajúceho roka, nezahŕňa však niektoré veľké projekty s nezverejnenou cenou, napríklad továreň čínskeho výrobcu elektromobilov BYD v Maďarsku. „Po zahrnutí týchto projektov predstavuje rok 2023 pravdepodobne nový rekord,“ uviedla spoločnosť Rhodium Group.