Tohtoročný medzinárodný autosalón v Paríži sa nesie v znamení súboja medzi európskymi a čínskymi výrobcami.
Parížsky ring
„Je to Čína proti Európe a toto je ring, v ktorom sa plánujú stretnúť,“ uviedol analytik Phil Dunne z poradenskej spoločnosti Stax. „Európania hovoria, že toto je ich teritórium, a Číňania prichádzajú presadiť svoje nároky.“
Na parížskom autosalóne, ktorý sa koná každé dva roky, tento rok predstaví svoje najnovšie modely deväť čínskych značiek, vrátane firiem BYD a Leapmotor. To je rovnaký počet ako v roku 2022, keď čínske automobilky tvorili takmer polovicu značiek na autosalóne. Tento rok je ale ich podiel len zhruba pätinový. Je to dôsledok oveľa väčšej účasti európskych automobiliek, ktoré tak signalizujú odhodlanie obhajovať svoje pozície na domácom trhu.
Dovozné clá a európsky trh
Parížsky autosalón sa koná v čase, keď sa Európska únia chystá uvaliť dodatočné clá až 35,3 percenta na dovoz elektromobilov z Číny. Európska komisia ako exekutívny orgán plány na zavedenie ciel zdôvodňuje tým, že Peking výrobu elektromobilov nedovolene subvencuje.
Čínske automobilky dodatočné clá kritizujú, zároveň ale pokračujú v realizácii plánov v Európe expandovať. „Sila čínskych ambícií v oblasti elektromobilov sa tento týždeň naplno prejaví na parížskom autosalóne,“ uviedol zakladateľ poradenskej spoločnosti Palmer Automotive Andy Palmer.
Na európskom trhu by sa chcela presadiť napríklad čínska automobilka GAC. „Sme novým dieťaťom v meste, takže sa stále snažíme lepšie spoznať európsky trh,“ uviedol šéf medzinárodných aktivít podniku Wej Chej-kang. Dodal, že GAC teraz veľmi aktívne skúma možnosti výroby automobilov v Európe.
USA zatvorili dvere
Čínske automobilky sa prostredníctvom zahraničnej expanzie snažia kompenzovať negatívne vplyvy slabého dopytu a ostrej cenovej vojny na domácom trhu. Európsky trh je pre nich dôležitý aj preto, že sa im uzatvára prístup na trh v Spojených štátoch.
Administratíva amerického prezidenta Joea Bidena v máji oznámila, že sa rozhodla zvýšiť clá na dovoz elektromobilov z Číny z 25 na 100 percent. V septembri potom navrhla zakázať v USA čínsky softvér a hardvér vo vozidlách.
Európske problémy
Európske automobilky sa v poslednom čase čelia čoraz väčším problémom. Nemeckí výrobcovia automobilov Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW v uplynulých týždňoch zhoršili každý svoj celoročný výhľad, najmä pre slabý dopyt v Číne. Nadnárodná automobilová skupina Stellantis, ktorá má korene v USA a v Európe, potom zhoršila výhľad pre problémy v Spojených štátoch.
Volkswagen navyše nedávno varoval, že by mohol prvýkrát vo svojej histórii prikročiť k zatváraniu závodov v Nemecku. Koncern Volkswagen je najväčším výrobcom automobilov v Európe.