Peking dúfa, že Európska únia prehodnotí clá na čínske elektrické vozidlá. A nebude pokračovať v ceste „nesprávnym smerom“, aby ochránila svoj automobilový priemysel pred konkurenciou. Uviedla to vo štvrtok štátna tlačová agentúra Sinchua.

Čína uviedla, že prijme opatrenia na ochranu svojich záujmov po tom, ako Európska komisia v stredu oznámila, že od júla uvalí clá na dovoz elektrických áut z Číny. Podľa výpočtov na základe údajov EÚ z roku 2023 to pre výrobcov automobilov predstavuje dodatočné náklady rádovo v miliardách eur.

Silné postavenie Číny

Sinchua v komentári napísala, že vzhľadom na ekonomickú štruktúru a veľkosť Číny a EÚ by najlepším krokom bolo, keby spojili svoje sily v hlavných ekonomických a obchodných otázkach.

„Pre EÚ by bolo nákladovo efektívnejšie využiť výhody Číny na rozvoj vlastného odvetvia elektromobilov,“ uviedla.

Krok EÚ prichádza necelý mesiac po tom, ako USA odhalili plány na štvornásobné zvýšenie ciel na čínske elektromobily na 100 percent.

Čínsky automobilový priemysel, ktorý je zmesou štátnych a súkromných firiem, má v porovnaní so zahraničnými konkurentmi nákladové výhody čiastočne vďaka vládnym dotáciám a dominancii krajiny v oblasti batériových minerálov.

Situácia a postoj automobiliek

Akcie niektorých z najväčších európskych výrobcov automobilov, ktoré majú veľkú časť predaja v Číne, v stredu klesli pre obavy z odvety Pekingu. No akcie čínskych výrobcov elektromobilov väčšinou vzrástli, až na pár výnimiek (Great Wall Motor a SAIC).

Napriek tomu, že európske automobilky čelia prílevu lacnejších elektromobilov od čínskych rivalov, neexistuje prakticky žiadna podpora pre clá zo strany automobilového priemyslu na kontinente.

Medzi významných odporcov ciel patria najväčšie európske automobilky, ako BMW, Volkswagen, Stellantis a Mercedes-Benz, ktoré sú závislé od čínskeho trhu a boja sa odplaty. A dovážajú tiež svoje vlastné vozidlá vyrobené v Číne.

Brusel pripravený konať

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová opakovane povedala, že Európa musí konať, aby zabránila Číne zaplaviť trh v bloku dotovanými elektromobilmi.

Obchodné a hospodárske vzťahy medzi EÚ a Čínou sú na križovatke a je dôležité, aby Brusel ukázal strategickú a dlhodobú víziu, vyhlásila Sinchua.

Zdá sa, že Komisia ponechala obom stranám určitý priestor na pokračovanie konzultácií s cieľom nájsť správne riešenie a vyhnúť sa najhoršiemu scenáru, dodala čínska agentúra.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Väčšina nemeckých priemyselných podnikov podporuje sankčné clá na čínske elektromobily