Prudký nárast vývozu vína a vlaňajšia návšteva prezidenta Si Ťin-pchinga sa stali dôvodom na to, aby sa čínska vláda rozhodla urobiť z hlavnej vinárskej oblasti Ning-sia región, ktorý bude konkurovať francúzskemu Bordeaux. Podľa plánu schváleného čínskou vládou by do roku 2035 mala oblasť v pohorí Che-lan-šan vyprodukovať 600 miliónov fliaš vína v hodnote 20 miliárd jüanov (takmer 2,6 miliardy eur). Táto oblasť pozdĺž Žltej rieky, ktorá sa nachádza asi dve hodiny letu západne od Pekingu, leží v podobnej zemepisnej šírke ako preslávená francúzska vinárska oblasť.
„Ak sa tento cieľ podarí splniť, stane sa východné úpätie pohoria Che-lan-šan medzinárodne významnou a vplyvnou oblasťou výroby vína, ktoré sa svojím rozsahom vyrovná Bordeaux," povedal šéf oddelenia pre medzinárodnú spoluprácu z čínskeho ministerstva poľnohospodárstva Suej Pcheng-fej. Ning-sia je jednou z niekoľkých vinárskych oblastí v Číne, na domácu produkciu vína má ale väčšinový podiel, uviedol server CNBC.
Plán počíta so štvornásobným zvýšením produkcie vína za 15 rokov. Potom by mala miestna produkcia vína zodpovedať zhruba produkcii spomínaného vinárskeho regiónu vo Francúzsku. V Bordeaux sa vlani vyprodukovalo 522 miliónov fliaš vína v hodnote 3,5 miliardy eur.
Austrália podáva sťažnosť na Čínu pre jej clá na austrálsky export vína
Podobne ako mnoho iných čínskych plánov na vysokej úrovni, aj tento, týkajúci sa vín, je nejasný a bez bližších detailov o realizácii. Namiesto toho stanovuje len rámec pre rozvoj, ktorý siaha od zlepšenia vedomostí o vinárstve v oblasti a ekologickej ochrany po „okno" pre čínske víno, ktoré ho má „prepojiť so svetom".
V minulom roku, v čase pandémie covidu-19, sa vývoz vína z Ning-sia podľa miestneho colného úradu zvýšil o 46,4 percenta na 2,65 milióna jüanov (340-tisíc eur). Hlavnými destináciami boli Spojené štáty, Európska únia, Austrália a Japonsko.
Miestne vinárstvo Xige Estate vlani vyviezlo víno aj do Kanady, povedal serveru CNBC jeho zakladateľ Čang Jen-č '. Tento rok jeho firma začala vyvážať do Švajčiarska, Japonska, Hongkongu a do Francúzska a plánuje aj vstup na americký trh. Jeho hlavným cieľom je ale čínsky trh. V dlhodobom horizonte Čang očakáva, že na vývoz bude smerovať desať až 20 percent produkcie. Zameranie vlády na vinársky priemysel by však podľa neho mohlo vinohradníkom pomôcť získať peniaze, pretože sa na ne nebude pozerať ako na čisto poľnohospodárske podniky. Väčšia pozornosť venovaná vinárstvu tiež podporuje domáci cestovný ruch a Čang upozornil, že od začiatku mája má vo svojom ubytovacom zariadení s 22 izbami každý víkend plno.
Vinohradníci vyzývajú na kúpu slovenského vína, prichádzajú s vlastným označením
Čína je šiestym najväčším konzumentom vína na svete a v litroch desiatym najväčším producentom, vyplýva zo správy Svetovej organizácie pre vinič a víno. Spotreba a produkcia vína v Číne ale v posledných rokoch klesla, čo môže byť spôsobené horšími klimatickými podmienkami a nízkou produktivitou. Tieto problémy znižujú konkurencieschopnosť čínskeho vinárskeho priemyslu v porovnaní s dovážanými vínami, upozornili autori správy.
Snaha čínskej vlády o ďalší rozvoj viníc prichádza v čase, keď sa zhoršujú vzťahy medzi Čínou a Austráliou. Vlani bola Austrália najväčším dovozcom vína do Číny, a to pred Francúzskom. Clá, ktoré v marci zaviedla čínska vláda, ale ďalší dovoz vína z Austrálie prakticky zablokovali. Austrálski producenti síce našli nových odberateľov v Británii, USA a juhovýchodnej Ázii, potrvá ale tri až štyri roky, kým sa im podarí vyrovnať straty. Nie všetci zhruba z tisíc vývozcov zameraných na Čínu tiež prežijú, upozornil šéf austrálskeho vinárskeho združenia Australian Grape and Wine Tony Battaglene.
Battaglene uviedol, že na domácom trhu čínski výrobcovia stále čelia konkurencii vysoko kvalitných vín za nízke ceny. Na medzinárodnej úrovni podľa neho majú pred sebou ešte dlhú cestu, než sa stanú veľkými vývozcami.
Okrem popularity zahraničných značiek je jedným z dôležitých faktorov pre čínsky vinársky priemysel obľuba miestneho silného likéru známeho ako paj-ťioua. Tento alkohol je základom čínskych obchodných a vládnych večerí a jedna z jeho hlavných značiek, Kwichow Moutai, patrí k najviac obchodovaným firmám na čínskom akciovom trhu. Suej z ministerstva poľnohospodárstva sa domnieva, že ak bude víno rovnako lacné ako paj-ťioua, teda asi 40 jüanov (5 eur) za fľašu, bude ho konzumovať viac ľudí. Číňania by podľa neho mali piť menej paj-ťioua a viac vína.