Švajčiarsky dopravca venoval elektrické vlaky od Baselland Transport (BLT) na Slovensko za symbolickú cenu. Ich prínosom má byť návrat pravidelnej železničnej dopravy v Horehroní. Úzkorozchodné súpravy doteraz jazdili na miestnej dráhe Waldenburgerbahn na severe Švajčiarska.
Vlaky putujú z nákladného prístavu v Bazileji Mohansko-dunajským prieplavom až do Bratislavy, kam majú doraziť približne 18. mája. Doprava vozňov je najdrahšou časťou celej transakcie a vyjde na zhruba štvrť milióna eur. Samotné súpravy predal ich majiteľ za symbolickú cenu celkom 80-tisíc švajčiarskych frankov (vyše 72-tisíc eur).
Nákladné železnice sú v najhlbšej strate za dekádu. V súčasnom nastavení nemusia prežiť
Na Slovensko mieri celkom 17 súprav, ktoré by mali pomôcť expanzii Čiernohronskej železnice a zavedeniu pravidelnej verejnej dopravy. Súpravy boli vyrábané na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov minulého storočia a sú tak stále v dobrom stave.
Čiernohronská železnica chce nové súpravy využiť na sedemnásť kilometrov dlhú trať z Čierneho Balogu do Podbrezovej, na ktorej plánuje pravidelnú linkovú dopravu. „Pevne verím, že projekt dotiahneme do úspešného konca. Musíme zabezpečiť dokončenie projektovej dokumentácie, schválenie vozidiel a začať s obnovou trate,"povedal riaditeľ Čiernohronskej železnice Aleš Bílek. Jedným z projektov je aj rozšírenie trate až pod Chopok. Informoval o tom portál zdopravy.cz.
Čiernohronská železnica prevádzkuje obľúbenú turistickú atrakciu – úzkokoľajnú lesnú železnicu s rozchodom 760 mm, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou. Ročne prevezie 70 000 návštevníkov a je tak jednou z najnavštevovanejších atrakcií Banskobystrického kraja.