Narušenie sezónnej cyklickosti v segmente oblečenia a obuvi ovplyvňuje najmä vysoká inflácia. Ceny oblečenia a obuvi na Slovensku sú na úrovni približne priemeru Európskej únie. Najviac sa oblečenie oplatí kupovať aj v Poľsku, kde sa cenová hladina pohybuje na úrovni 92 percent priemeru cien v EÚ a v Maďarsku (86 percent priemeru). Informoval o tom Inštitút pre stratégie a analýzy na svojej sociálnej sieti na základe dát Eurostatu.
V Rakúsku a v Poľsku udalosti posledných štyroch rokov takmer neovplyvnili sezónnu cyklickosť v segmente oblečenia a obuvi. V Rakúsku sa sezónne výpredaje prejavujú najviac. Kupujúci môžu najväčšie zľavy očakávať vo februári a v auguste, pretože predávajúci sa snažia zbaviť starého tovaru pred novou sezónou.
„V Rakúsku ide o zľavy približne 15 percent z maxím, ktoré bývajú zvyčajne v novembri a v máji. V Poľsku sú zľavy v porovnaní s Rakúskom tretinové, teda približne päť percent,“ priblížil ISA.
Po nástupe pandémie bola určitá sezónnosť zachovaná v Maďarsku, kde rozdiely medzi cenovými maximami a minimami sú približne 3,5 percentuálneho bodu. Na Slovensku a najmä v Česku však silnou infláciou zasiahnuté ceny zdeformovali inak cyklický trh.
V Česku boli v októbri 2023 ceny oblečenia a obuvi vyššie o 46 percent v porovnaní s decembrom 2019. V Maďarsku ceny vzrástli o 16 percent, na Slovensku o 14 percent, v Poľsku o necelých 11 percent a najmenej vzrástli o šesť percent v Rakúsku.