Automobilový priemysel sa snaží dekarbonizovať, pričom mnohí spotrebitelia sa zatiaľ prikláňajú k plug-in hybridným vozidlám ako prechodnému riešeniu. Lákajú najmä tých, ktorí si nemôžu dovoliť plne elektrické auto alebo majú obavy z nedostatočnej siete nabíjacích staníc. Napriek rastúcemu záujmu o hybridy môže byť tento trend len dočasný, uvádza The Economist.
Predaje hybridov vzrástli v prvých siedmich mesiacoch roka 2024 o takmer polovicu, zatiaľ čo predaj elektromobilov stúpol len o osem percent. Napriek tomu je dlhodobá dynamika stále na strane plne elektrických vozidiel, ktoré v roku 2023 predbehli hybridy v globálnych predajoch viac než dvojnásobne.
Existujú jasné dôvody, prečo sú hybridy momentálne populárne. Elektromobily s veľkými batériami sú oveľa drahšie ako benzínové autá, čo ich robí nedostupnými pre masový trh. Ako poznamenal šéf Fordu Jim Farley, väčšina spotrebiteľov nie je ochotná platiť vysokú cenu za elektromobil. Plug-in hybridy, ktoré využívajú menšie batérie (zvyčajne okolo 20 kWh), sú len mierne drahšie ako benzínové autá a prinášajú prevádzkové úspory. Obavy z dojazdu nehrozia, keďže po vybití batérie môžu prejsť na benzínový pohon.
Buď zastavíme výrobu, alebo nás čakajú 15 miliardové pokuty, varujú európske automobilky
Z pohľadu automobiliek sú hybridy atraktívne aj preto, že sú ziskové podobne ako benzínové autá. Na rozdiel od plne elektrických, ktoré sa predávajú so stratou. Menšie batérie znamenajú nižšie výrobné náklady a hybridy zároveň umožňujú tradičným výrobcom áut využiť ich existujúce dodávateľské reťazce a technológie.
Boom okolo hybridov ale nemusí trvať dlho. Regulácie v automobilovom priemysle sa čoskoro výrazne zmenia. Kalifornia a ďalších 16 amerických štátov zaviedli pravidlo, že do roku 2035 môže byť maximálne 20 percent predaných áut hybridných, zatiaľ čo zvyšok musí byť plne elektrický. EÚ má ešte prísnejšie plány: v roku 2035 chce zakázať predaj všetkých áut s benzínovými motormi vrátane hybridov.