Spisovateľka Polina Marinovová Pomplianová šesť rokov študovala zvyky a myslenie niektorých z najvplyvnejších a najúspešnejších ľudí sveta. Chcela sa naučiť, ako premýšľajú.
Vo svojej novej knihe „Skrytý génius“ spomína bývalého hlavného vyjednávača FBI Chrisa Vossa, ktorý sa špecilizoval najmä na situácie s rukojemníkmi. Jeho kľúčovou vlastnosťou bola vysoká emocionálna inteligencia. Tajomstvom komunikácie s ľuďmi je podľa Vossa vedieť ich prečítať a počúvať, píše portál CNBC.
V roku 1993 napríklad dvaja muži držali troch zamestnancov banky Chase Manhattan Bank ako rukojemníkov. Voss bol jedným z vyjednávačov, ktorí sa snažili situáciu dostať pod kontrolu.
Agentovi FBI sa podarilo rukojemníkov oslobodiť a mužov presvedčiť, aby sa vzdali. Urobil totiž niečo, čo by pravdepodobne väčšina ľudí uprostred konfliktu nespravila – počúval.
Okrem toho využil tri techniky, ktoré podľa neho v rámci komunikácie s inými ľuďmi robia iba ľudia s vysokým EQ. Jeho vyjednávacie taktiky možno použiť v akejkoľvek životnej situácii, či už na riešenie konfliktov s kolegom alebo aj partnerom.
1. Voľte upokojujúci tón hlasu
Voss pri vyjednávaní využíva techniku, ktorú nazýva „hlas moderátora nočného vysielania v rádiu“. Ide o deklaratívny, upokojujúci hlas spojený s klesavou melódiou reči.
Tento tón hlasu v mozgu spúšťa neurochemickú reakciu, ktorá poslucháča upokojuje, a vedie k jasnejšiemu uvažovaniu.
2. Zopakujte to, čo ste počuli
Zrkadlenie je účinná technika na budovanie náklonnosti a získavanie informácií. Spočíva v tom, že človek zopakuje niekoľko kľúčových slov, ktoré vo svojom poslednom vyjadrení použila druhá strana.
Predstavte si, že vám niekto povie, že mal ťažký deň, pretože je pod veľkým stresom. Vaša reakcia by teda mala v rámci zrkadlenia vyzerať nejak takto: „Pod veľkým stresom?“
Táto technika pomáha udržať pozornosť druhej strany, no zároveň jej nebráni v tom, aby ďalej hovorila.
3. Pomenujte emócie druhej osoby
Označovanie je verbálne identifikovanie a pomenovanie emócií druhej osoby. V predchádzajúcej situácii by ste mohli povedať napríklad: „Zdá sa, že si nespokojný s tým, ako sa veci vyvinuli.“
Táto technika pomáha neutralizovať negatívne emócie počas komunikácie či prehĺbiť tie pozitívne, čo často vedie k výhodnejšiemu kompromisu a lepšiemu vyriešeniu konfliktu.