Elektromobily sú medzi americkými vodičmi čoraz populárnejšou voľbou, píše agentúra Bloomberg. Nákup nových elektrických vozidiel dosiahol v Spojených štátoch v prvých šiestich mesiacoch roka 2023 úroveň 6,5 percenta. Pred dvomi rokmi to bolo 2,5 percenta a v roku 2018 iba 0,7 percenta. Podľa spoločnosti Cox Automotive tvorili elektromobily v rámci jazdených vozidiel takmer jedno percento predaných áut.  

Tieto čísla sú pozoruhodné, no zároveň v súlade s tým, čo analytici trhu a výrobcovia automobilov predpovedali. Dostupnejšie elektrické modely, vládna podpora v oblasti výroby a nákupov elektromobilov, štandardizácia nabíjacích technológií – to všetko poskytuje zákazníkom väčšiu slobodu.

Odlišné pohľady

Situáciu komplikuje jeden dôležitý faktor – záujem predajcov o predaj elektromobilov. Spoločnosť Cox uskutočnila prieskum, v ktorom sa snažila zistiť, ako elektromobily vnímajú spotrebitelia a predajcovia automobilov.

Podľa 53 percent spotrebiteľov sú elektromobily budúcnosťou automobilového priemyslu a postupne nahradia benzínové modely. Rovnako to však vníma iba 31 percent predajcov. Takmer polovica predajcov uviedla, „že elektromobily musia na trhu preukázať svoju hodnotu“.

Práve tu nastáva problém. Ak len tretina predajcov verí, že elektromobily sú budúcnosťou odvetvia, je menej pravdepodobné, že ako skupina začnú aktívne vyvíjať nástroje na podporu predaja tohto typu vozidiel. Ak si navyše myslia, že vozidlá musia dokázať svoju hodnotu, je nepravdepodobné, že budú chcieť rozširovať svoje poznatky v oblasti súčasných a budúcich modeloch či o súvisiacom trhovom dopyte.

Hrozí preto, že zákazníkom nebudú schopní poskytnúť adekvátne služby. Navyše sa môže stať, že budú spotrebitelia odkázaní iba na obmedzený počet značiek, akou je Tesla, ktorá odmieta tradičné vzťahy s predajcami.

Čerpadlá na vzostupe

Rovnaká situácia môže nastať v oblasti predaja tepelných čerpadiel. V Európe a Spojených štátoch ich používanie prudko narastá. V roku 2022 si americké domácnosti po prvý raz kúpili viac tepelných čerpadiel než plynových pecí.

Za ich nadšenie môžu lepší výkon nových technológii, vládne stimuly a nádej na zníženie energetických nákladov pomocou elektrifikácie. Rovnako ako pri elektromobiloch, aj tu sa existujúce siete často bránia novým technológiám.

Dodávatelia a inštalatérske firmy nemusia byť oboznámení s najnovšími možnosťami na trhu alebo sa boja negatívnych recenzií. Preto by malo byť zvyšovanie povedomia a vzdelávanie spotrebiteľov, ako aj inštalatérov, súčasťou procesu zavádzania tepelných čerpadiel.

Potrebná zmena

V oboch prípadoch treba v rámci širšieho nasadenia novej technológie brať ohľad na spotrebiteľov, predajcov a inštalatérov i na produkty samotné. Spotrebitelia majú preferencie, ktoré sa časom menia. Predajcovia a inštalatéri v sebe majú zakorenené určité zvyky a spoliehajú sa na zákony, ktoré chránia aktuálne obchodné postupy. Produkty sa zas vyvíjajú tak, aby sa ich výkon, kvalita a náklady potrebné na výrobu časom zlepšovali.

V súčasnosti síce zákazníci majú záujem o elektromobily a tepelné čerpadlá, no môžu naraziť na odpor predajcov a inštalatérov, čo by mohlo z dlhodobého hľadiska spomaliť ich prijatie.

Oba tábory dokážu situáciu zmeniť vo svoj prospech, ak budú nasledovať smer, ktorý technológia udáva.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke výroba elektrických vozidiel
New Small Family: Volkswagen e-up!,
ŠKODA CITIGOe
 iV a SEAT Mii electric vo fabrike Volkswagen Slovakia v bratislavskej Devínskej Novej Vsi.
Neprehliadnite

Zabezpečiť energiu pre všetky elektromobily bude náročné. Brusel možno nie celkom chápe realitu