Britský protimonopolný úrad (CMA) nariadil americkej firme Meta Platforms, ktorá je prevádzkovateľom Facebooku, aby predala platformu pre animované obrázky Giphy.
Zdôvodnil to obavami z dopadov na konkurenčné prostredie, a to ako na užívateľov sociálnych médií, tak na zadávateľov reklamy. Úrad o tom informoval vo svojom dnešnom oznámení.
Facebook s nariadením nesúhlasí
Facebook službu Giphy kúpil vlani v máji. CMA potom v júni vydal nariadenie, aby americká firma v priebehu vyšetrovania transakcie pokračovala v hospodárskej súťaži so službou Giphy a nezačleňovala ju zatiaľ do svojich aktivít. Agentúra AP uviedla, že je to zrejme prvýkrát, čo sa britský protimonopolný úrad rozhodol zvrátiť už hotovú akvizíciu v technologickom sektore.
Obavy z obmedzenia služby Giphy
Protimonopolný úrad okrem iného uviedol, že akvizícia by umožnila firme Facebook, ktorá sa medzitým premenovala na Meta, zvýšiť už aj tak významnú trhovú silu. A to tým, že by mohla odmietať či obmedzovať prístup k službe Giphy a jej databáze obrázkov GIF iným platformám.
Odborník na IT A. Aleksiev: Spoločnosť Meta má všetko, čo potrebuje na vytvorenie nového sveta
Rovnako by mohla prevádzku tejto služby smerovať na internetové stránky, nad ktorými má kontrolu a z ktorých má ekonomický prospech.
Úrad zvažoval aj iné riešenie
CMA pred vydaním rozhodnutia najprv záležitosť konzultoval s ostatnými podnikmi v odbore a zvažoval aj alternatívne riešenie, ktoré mu Facebook navrhol. Nakoniec ale dospel k záveru, že obavy z narušenia konkurenčného prostredia je možné odstrániť iba tým, že Facebook predá komplet celú službu Giphy schválenému záujemcovi.
Cieľom je podpora konkurencie a inovácií
„Keď požadujeme, aby Facebook službu Giphy predal, chránime tak milióny používateľov sociálnych médií a podporujeme konkurenciu a inovácie v odvetví digitálnej reklamy," uviedol Stuart McIntosh, ktorý za protimonopolný úrad predsedal skupine vyšetrovateľov.
Facebook deaktivuje svoju funkciu rozpoznávania tváre, ovplyvní to miliardu užívateľov
Databáza animovaných obrázkov a krátkych videí GIF si medzi užívateľmi získala značnú obľubu. Často ich vkladajú do textových správ na svojich mobilných telefónoch alebo posielajú len tak na pobavenie.
Finančné podmienky prevzatia služby Giphy spoločnosť Facebook nezverejnila. Podľa skorších informácií niektorých médií sa ale hodnota transakcie pohybovala okolo 400 miliónov dolárov.