Bratislava je z pohľadu turizmu v závetrí rakúskej aj maďarskej metropoly. Turisti, ktorí navštívia tieto končiny Európy, smerujú zväčša do Viedne a Budapešti. Motivovať ich k niekoľkodňovej odbočke do Bratislavy je jednou z ciest, ako podporiť rozvoj cestovného ruchu v hlavnom meste. „Bratislava je svojou polohou prirodzene porovnávaná s Budapešťou a Viedňou. Obom týmto metropolám konkuruje, pričom súčasne využíva dostupnosť ich infraštruktúry,“ hovorí generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Martin Novotný.

Nevýhodou Bratislavy je absencia významnejšieho letiska. Do Viedne aj Budapešti sa dá doletieť z množstva európskych aj mimoeurópskych miest, čo hrá pre mnohých návštevníkov úlohu pri rozhodovaní, v ktorom meste sa ubytujú. Letecké spojenie Bratislavy so svetom je oproti jej väčším susedom obmedzenejšie. Namiesto toho, aby sa slovenská metropola krčila v ich tieni, by však mohla z tejto situácie vyťažiť. Na to je potrebné zahraničných turistov smerujúcich do Viedne oboznámiť s geografickými reáliami strednej Európy, aby si uvedomili, že Bratislavu majú hneď za rohom.

Zástupcovia mnohých subjektov cestovného ruchu veria, že tento rok dosiahne Bratislava opäť rekordné turistické čísla z roku 2019. Tí optimistickejší nevylučujú, že ich dokonca prekoná. Oprávňuje ich k tomu vývoj počas uplynulých dvoch rokov. Existuje však indícia, ktorá tento optimizmus ochladzuje.
Rozpačité prvé mesiace
V roku 2019 sa počet turistov v Bratislave vyšplhal bezmála na 1,4 milióna. Takmer 70 percent z nich boli cudzinci. Pandémia návštevnosť v nasledujúcom roku okresala na 400-tisíc a cudzinci tvorili už len polovicu z tohto počtu, pričom v roku 2021  ich podiel ešte mierne poklesol.
Turizmus výrazne ožil o rok neskôr, keď sa počet turistov zvýšil takmer 2,5-násobne na vyše 900-tisíc. Vlani rast pokračoval a do metropoly zavítalo po troch rokoch znova viac než milión turistov. Z 1,1milióna bolo 66 percent zahraničných návštevníkov.
„Na základe doteraz realizovaných aj predpokladaných objednávok sa tento rok z pohľadu príjazdového cestovného ruchu vyvíja pozitívne. Veríme, že dosiahneme a možno aj prekonáme výsledky z roku 2019,“ uviedla Marcela Lauková, predsedníčka Klubu incomingových cestovných kancelárií združených v Slovenskej asociácii cestovných kancelárií a cestovných agentúr a majiteľka cestovnej kancelárie Agritours Slovakia.
Prvé štyri mesiace aktuálneho roka však pôsobia rozpačito pri porovnaní s vlaňajškom aj  rekordným rokom 2019. Hoci boli január aj február silnejšie ako vlani, marec a predovšetkým apríl zaostali. Apríl bol napríklad slabší o šesť a pol percenta.
Rozdiel oproti roku 2019 je ešte markantnejší. Kým za prvé štyri mesiace sa vtedy v Bratislave vystriedalo viac než 353-tisíc turistov, tento rok ich bolo len zhruba 312-tisíc. O tom, či bude návštevnosť napokon rekord atakovať, pravdepodobne rozhodne letná sezóna. Ak má tento rok dobehnúť stratu, ktorú voči vlaňajšku nadobudol za prvé štyri mesiace, respektíve ak má dohnať 250-tisícovú stratu na rok 2019, musí byť letná sezóna veľmi silná.
Nevyužitý potenciál
 „Bratislava má ešte stále značne nevyužitý potenciál nárastu počtu zahraničných turistov. Vidíme za tým slabú viditeľnosť Bratislavy a okolia ako ideálnej destinácie na city breaky a tiež ako ideálneho miesta kongresových podujatí. Na ich realizáciu však chýba infraštruktúra vrátane moderného konferenčného centra s kapacitou nad tisíc hostí,“ poznamenala členka Klubu incomingových cestovných kancelárií Ľudmila Masariková z cestovnej kancelárie Satur Travel.
Bratislava nezápasí s takými problémami ako napríklad Praha, ktorá býva turistami preplnená. Priestor pre zvyšovanie jej návštevnosti je preto stále dostatočne veľký, a to aj napriek tomu, že nie je v porovnaní s inými metropolami veľkým mestom. Bratislava by zvládla oveľa viac turistov, než ju aktuálne navštevuje. Dôvodom je podľa M. Laukovej aj fakt, že vstupy do pamiatok či atrakcie stále nie je potrebné rezervovať si niekoľko mesiacov vopred. Nevyčerpané rezervy metropoly bolo navyše vidieť aj tesne po covide, keď mnoho gastrozariadení poskytujúcich služby najmä zahraničným turistom pre nedostatok klientely úplne zaniklo.
„V zimných mesiacoch je dostupnosť ubytovacích a ďalších služieb stále vysoká. Počet hostí by sa v tomto čase mohol pokojne viacnásobne zvýšiť,“ konštatuje M. Lauková. Pri tejto úvahe vychádza z praktických skúseností cestovných agentúr aj z toho, že informácia o celkovom počte turistických lôžok vrátane online ubytovacích služieb typu Airbnb nie je dostupná. Z údajov Štatistického úradu SR sa dá vyčítať len počet lôžok v oficiálnych ubytovacích zariadeniach a kempoch. Vlani ich bolo v Bratislave 29 370, pričom ich počet v priebehu roka kolíše. Najviac dostupných lôžok býva v treťom kvartáli.
Návštevnosť metropoly v prvej tretine roka stagnovala. V rekordnom roku 2019, ktorý chce Bratislava prekonať, bola za prvé štyri mesiace vyššia o desaťtisíce turistov.
Neprehliadnite

Návrat Bratislavy k turistickému rekordu je ohrozený. Mesto disponuje nevyužitou kapacitou

Menej ako dve noci

„Blízkosť Viedne nie je nutné považovať za limitujúcu, môže to byť aj výhoda,“ povedala Izabella Kubíková, výkonná riaditeľka cestovnej kancelárie Flora Tour. Ako príklad uvádza Twin City Liner. Loď premáva od mája do októbra a z Viedne dovezie denne do Bratislavy tristo až päťsto turistov. „Niektorí zostávajú v Bratislave dva až tri dni. Iní sa vrátia späť do Viedne ešte v ten istý deň, ale bez tohto lodného spojenia by možno do Bratislavy vôbec neprišli,“ domnieva sa.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa