Bratislava nie je pre turistov prichádzajúcich do strednej Európy prvou voľbou. Platí to obzvlášť pre turistov zo vzdialenejších krajín vrátane zámoria, pričom mnohí ju nepovažujú za destináciu, ktorá by bola k turistom priateľská.
„Súdiac podľa reakcií zahraničných klientov zo vzdialenejších trhov určite platí, že Bratislavu pri plánovaní svojej cesty po strednej Európe nepovažujú príliš za turisticky atraktívnu,“ konštatuje predsedníčka Klubu incomingových cestovných kancelárií združených v Slovenskej asociácii cestovných kancelárií a agentúr Marcela Lauková. Za pozitívum však považuje, že zahraniční klienti po prvej návšteve radi súhlasia s ďalším pobytom v meste.
M. Lauková sa domnieva, že občas ani kroky samotného mesta k jeho atraktivite neprispievajú. Medzi takéto kroky počíta napríklad zrušenie autobusovej zastávky pre nastupovanie a vystupovanie turistov na nábreží Dunaja v blízkosti Mosta SNP. Logistické a dopravné problémy, ktoré z toho vyplynuli, stále nie sú doriešené. Za negatívum považuje aj zrušenie vstupu turistického Prešporáčika do centra. Ten využívali pri prehliadke mesta hlavne starší klienti. „Všetky tieto rozhodnutia sa udiali bez včasnej a plánovanej komunikácie so všetkými zainteresovanými partnermi,“ upozorňuje odborníčka na incommingový cestovný ruch.
Ktoré slovenské mestá majú najvýkonnejšie ubytovacie zariadenia? Líder rebríčka prekvapí
Prekážok je viac
„Smutné je aj znižovanie rozpočtu Bratislava Tourist Board, a to napriek tomu, že práve na zvýšenom poplatku za ubytovanie mesto Bratislava vyberie oveľa viac peňazí ako v minulosti. Trend okolitých miest, ktorým Bratislava konkuruje, je presne opačný,“ uviedla Ľudmila Masariková z kancelárie Satur Travel.
Ďalšie prekážky rozvoja turistického ruchu v hlavnom meste dopĺňa generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Martin Novotný. „Patrí k nim zníženie investícií do propagácie mesta, obmedzená podpora pre dlhodobé podujatia a takisto parkovacia politika, ktorá môže byť pre zahraničných návštevníkov orieškom,“ konštatuje.
Návrat Bratislavy k turistickému rekordu je ohrozený. Mesto disponuje nevyužitou kapacitou
Pre úspešné riešenie týchto problémov je podľa neho potrebná spolupráca mesta s podnikateľským sektorom, čo prinesie synergický efekt. Samospráva by mala vnímať cestovný ruch ako významnú podnikateľskú aktivitu neoddeliteľne spojenú s mestom a podnikatelia by mali zasa viac porozumieť nielen princípom rozhodovania na úrovni mesta, ale aj potrebám miestnych obyvateľov.
M. Lauková dodáva, že Bratislava by mala byť pri tvorbe svojej značky konzistentná a mala by dlhodobo pracovať s cieľovým trhmi, z ktorých chce prilákať viac turistov. Za dôležitú považuje zvýšenú podporu organizovaného cestovného ruchu, ktorý môže zabezpečiť rýchlejší prílev zahraničných turistov v termínoch, ktoré je potrebné zaplniť.