Kurací sendvič s hranolkami od KFC a nápoj k tomu za tri doláre. Pivo za 1,20 dolára z nemeckého supermarketu. Nový potravinový reťazec, ktorý má na sklade iba výrazne zlacnené potraviny s krátkou dobou spotreby.
Čoraz viac zahraničných a domácich značiek chce prilákať čínskych nakupujúcich, ktorí začali pociťovať dôsledky spomalenia druhej najväčšej ekonomiky sveta. Naprieč čínskymi hlavnými obchodnými ulicami sa propagujú zľavy, akcie a špeciálne ponuky od potravín, oblečenia až po kozmetiku, informuje Bloomberg.
Potravinový reťazec Alibaba Freshippo, známy svojím špičkovým mäsom, morskými plodmi a pekárskymi výrobkami, v októbri oznámil, že znižuje ceny viac ako päťtisíc položiek. Nemecký diskont Aldi sa v Číne roky staval do pozície reťazca vyššej kategórie, no minulý rok zmenil rétoriku. Označil sa za lacný komunitný supermarket a odhalil nový slogan: „Vysoká kvalita, nízka cena“.
Tí, ktorí neznižujú ceny, ako napríklad Starbucks, strácajú v porovnaní s lacnejšími konkurentmi pôdu pod nohami. Americký reťazec kedysi predstavoval viac ako polovicu čínskeho trhu s kávou, minulý rok stratil svoju korunu najväčšieho hráča v prospech miestneho rivala Luckin. Starbucks vykázal za posledné dva štvrťroky v Číne príjmy vo výške 822 miliónov a 841 miliónov dolárov, zatiaľ čo Luckin 870 miliónov dolárov a viac ako jednu miliardu v porovnateľných obdobiach.
„Žiadny hráč nie je imúnny“ voči protivetrom spôsobeným spomaľujúcim sa rastom čínskeho dopytu, ktorý pramení zo slabnúcej ekonomiky, zhoršujúcej sa miery nezamestnanosti a krehkej spotrebiteľskej dôvery, napísali analytici JPMorgan Chase. Zľavy budú podľa nich ukrajovať zo ziskových marží, kým sa cenová vojna, ktorá v súčasnosti eskaluje, nenormalizuje.
Čínske spotrebiteľské ceny teraz klesajú najprudším tempom za tri roky, čo vyvoláva obavy, že sa krajina dostane do deflačnej špirály. Zatiaľ čo centrálne banky sa v mnohých častiach sveta zameriavajú na krotenie inflácie, Čínska ľudová banka prisľúbila, že na zvýšenie cien použije menovú politiku.