Pondelňajší 11-percentný nárast hodnoty akcií Tesly spôsobil, že Elon Musk sa stal štvrtým najbohatším človekom na svete. Rast akcií Tesly naznačuje, že automobilová budúcnosť je diametrálne odlišná od súčasnosti.
Nemusí byť iba o elektrických autách, ale možno o vodíkových, ako by si želali Richard Sulík či Európska komisia. Kým optimálny zdroj pohonu sa len hľadá, isté je, že autá ďalšej generácie budú do výraznej miery autonómne.
Mobil na kolesách
Očakáva sa, že 21. storočie odštartuje novú priemyselnú revolúciu. Svet sa spolieha na internet vecí (IoT), kde zariadenia budú medzi sebou aktívne a automaticky komunikovať. Ich vzájomnú komunikáciu zabezpečia telekomunikační giganti.
Spoločností, ktoré ponúkajú rýchle 5G siete, nie je veľa. Čínsky Huawei z trhu odstavujú Spojené štáty, a tak v hre ostávajú dvaja európsky giganti – švédsky Ericsson a fínska Nokia. Ich líderstvo spočíva vo vlastníctve patentov na technológie 3G, 4G a 5G, ktoré budú vládnuť aj automobilom.
5G po slovensky - budúcnosť telekomunikácií v područí politiky
Nokia proti Mercedesu
Vojna medzi Nokiou a Daimlerom - výrobcovi áut Mercedes Benz, je založená na spôsobe, ako platiť za patenty fínskej spoločnosti. Kým Daimler má predstavu, že za komunikačné zariadenia majú platiť subdodávatelia, Nokia chce, aby Mercedes platil fixnú sumu za každé jednotlivé vozidlo. Tým by sa cena za licenciu výrazne navýšila.
Kvôli pretrvávajúcemu sporu nemecká automobilka vyše dekády neplatila za využívanie zariadení Nokia vo svojich autách. Tvrdí, že za to mali platiť jej dodávatelia.
Vznikol tak súdny spor a viacero podaní zo strany Nokie na súdy v Nemecku, ale aj USA. Na druhej strane, Nokiu žaluje nielen Daimler, ale aj jeho subdodávatelia z dôvodu, že fínska spoločnosť zneužíva takmer monopolné postavenie na trhu.
Nemecký prekvapujúci rozsudok
V utorok nemecký krajinský súd v Mannheime rozhodol, že Daimler a jeho dodávatelia nepreukázali dostatočnú snahu sa s Nokiou dohodnúť. Ostatné nemecké automobilky ako BMW alebo VW totižto už zmluvy o licencovaní patentov majú so spoločnosťou uzavreté.
Z rozhodnutia vyplýva, že Nokia má možnosť brániť sa proti predaju svojich nelicencovaných výrobkov tým, že zakáže predaj Mercedesov v Nemecku. Má to však háčik – musela by zložiť kauciu sedem miliárd eur.
Internet vecí prinesie nevídané možnosti. Infraštruktúra bude kľúčová
Výška zálohy je zdôvodnená masívnymi škodami, ktoré by automobilka mohla utrpieť za predpokladu, že by súčasný rozsudok bol napadnutý a zmenený. Je preto vysoko pravdepodobné, že Nokia toto právo nevyužije.
V utorok zverejnili rozsudok v jednom z desiatich podaní, ktoré sa medzi oboma firmami aktuálne riešia na nemeckej pôde. Súdne spory medzi oboma spoločnosťami preto budú pokračovať.