Bezplatné dlhové poradne pomohli už 5 000 Slovákom. Okrem plánu riešenia pre konkrétnu situáciu daného klienta, nastavení splátkového kalendára či pomoci pri komunikácii s veriteľmi odborníci v poradniach pomáhajú riešiť otázky v právnej či osobnej sfére. Informoval o tom tlačový odbor Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Počet klientov z mesiaca na mesiac stúpa

Medzi najčastejšie typy problémov, s ktorými ľudia na pobočky prichádzajú, sú exekúcie a vymáhanie dlhov. Často pomoc vyhľadajú najmä tí, ktorí prišli o prácu, prešli rozvodom alebo inými životnými okolnosťami, ktoré zásadným spôsobom zmenili ich finančnú situáciu.

„Bezplatné dlhové poradne sú tu jednak pre ľudí, ktorí potrebujú odvrátiť hroziacu finančnú katastrofu, ale aj pre tých, ktorí sa už trápia s neúprosnými dosahmi priveľkej dlhovej nálože. S kolegami v bezplatných dlhových poradniach robíme všetko pre to, aby bolo poradenstvo dostupné pre všetkých, ktorí potrebujú pomôcť. Týždenne sa na nás obracajú stovky nových klientov a ich počet z mesiaca na mesiac stúpa," uviedol manažér Národného projektu Bezplatné dlhové poradne Ladislav Šutý.

Odborníci v poradniach asistujú pri tvorbe plánu riešenia pre konkrétnu situáciu klienta, nastavení splátkového kalendára, ale aj zmene postoja a správania tak, aby sa klient podobnej situácii v budúcnosti vyhol. Poradcovia odporúčajú, aby sa ľudia pred podpísaním akýchkoľvek zmlúv radšej prišli poradiť aj k nim na pobočku.

Integrované trojzložkové poradenstvo

Záujemcom o pomoc poradcovia odporúčajú, aby prišli pripravení a nezabudli si so sebou priniesť dôležité dokumenty ako zoznam všetkých záväzkov - bankové a nebankové úvery a pôžičky, dlhy voči príbuzným a známym, lízingovej či inkasnej spoločnosti. Dôležité sú aj iné listiny - rozhodnutia súdov, listy od exekútorov, platobné výmery od sociálnej či zdravotnej poisťovne, upomienky od poskytovateľov služieb či správcu bytovky.

Pre lepšie zhodnotenie finančnej situácie sú podstatné aj doklady o príjmoch, napríklad v podobe pracovnej zmluvy, výplatnej pásky či daňového priznania. Nápomocné môžu byť výpisy z účtov, detailný zoznam mesačných výdavkov, faktúry za telefón či internet, doklady o mesačných platbách za bývanie, doklady k poistkám či investíciám a doklady o majetkových sporoch a konaniach.

Bezplatné dlhové poradne podľa Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR v sebe spájajú integrované trojzložkové poradenstvo - právnu, ekonomickú a psychologickú pomoc. Pod vplyvom psychickej záťaže spôsobenej ťažkou finančnou situáciou sa mení správanie dlžníka a hrozí mu sociálne vylúčenie. Aj preto štátne bezplatné dlhové poradne kladú veľký dôraz na psychologickú pomoc.

Ako dodal rezort práce, prvé pobočky bezplatných dlhových poradní fungujú od konca roka 2021. V súčasnosti sú dostupné a pomáhajú už v 46 mestách po celom Slovensku, kde pôsobia úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.

Ďalšie dôležité správy

Obchodné rokovanie
Neprehliadnite

Daňová poradňa s TPA: Podnikatelia sa musia pripraviť na more zmien, niektoré budú pozitívne