Elektromobily majú sľubnú budúcnosť, no stále odrádzajú mnohých ľudí od kúpy. Batérie sú príliš ťažké a drahé. Ich nabíjanie trvá príliš dlho. Niektoré spoločnosti však tvrdia, že majú technológiu na vyriešenie viacerých a možno dokonca aj všetkých týchto problémov.
Portál CNN spomína najmä Toyotu, ktorá by mohla prísť s pevnými batériami. Ďalšími sú Stellantis, Hyundai a Volkswagen. Táto polovodičová technológia sľubuje, že batérie budú menšie, ľahšie a zároveň poskytnú viac energie. Mohli by byť bezpečnejšie s menšou pravdepodobnosťou vznietenia pri nehode.
Hlavným rozdielom medzi polovodičovou batériou a lítium-iónovými batériami, ktoré sa v súčasnosti používajú v elektromobiloch, je zložka známa ako elektrolyt. V lítium-iónovej batérii je to kvapalina, kým v polovodičovej je elektrolyt pevný, vďaka čomu je aj bezpečnejší. Ak sa batéria s tekutým elektrolytom rozbije alebo prepichne, tekutina môžu začať vytekať, čo môže viesť k nekontrolovanému toku energie a následnému požiaru.
Hlavnou výzvou pre všetky spoločnosti a výrobcov automobilov, ktorí investovali do pevných batérií, je zistiť, ako vyrábať tieto hi-tech batérie ekonomicky v takom množstve, aké je potrebné na výrobu cenovo dostupných elektromobilov. Stále neexistuje žiadna jednoznačne najlepšia technológia, povedal William Kephart z poradenskej spoločnosti P3 Group.
Vo všeobecnosti potrebujú lítium-iónové batérie, ktoré sa v súčasnosti používajú, viac času na to, aby sa nabili, dodal. To znamená, že príjem energie trvá dlhšie, čo spomaľuje časy nabíjania a energia sa uvoľňuje pomalšie, čo brzdí zrýchlenie vozidla.
Spoločnosť Quantumscape, ktorá vyrába batérie s pevným elektrolytom, tvrdí, že jej batérie sa môžu nabíjať ešte rýchlejšie ako typické lítium-iónové batérie. Ďalšou otázkou je cena. Spoločnosť s názvom Factorial, medzi ktorej investorov patria aj Stellantis a Mercedes, tvrdí, že jej technológia pevných batérií využíva menej lítia ako tradičné batérie, čo by mohlo potenciálne znížiť náklady, najmä keď sa výroba rozbehne. „Myslíme si, že náklady budú skutočne konkurencieschopné, pretože lítium v podstate ani nie je vzácnym materiálom,“ povedal výkonný riaditeľ Factorial S'-jü Chuang.
Niektoré ďalšie spoločnosti vyrábajúce batérie zároveň pracujú na zlepšení tradičných batérií s tekutým elektrolytom. Napríklad pridanie silikónu by mohlo priniesť veľké zlepšenie výkonu pri relatívne nízkych nákladoch. Také niečo navrhuje spoločnosť s názvom OneD Battery Sciences, do ktorej investoval General Motors (GM).
Iné spoločnosti pracujú na polopevných batériách, ktoré kombinujú zložky každého typu batérie a poskytujú niektoré z výhod polovodičových batérií. V konečnom dôsledku pravdepodobne nikdy nebude použitá jedna technológia výroby batérie vo všetkých elektromobiloch, povedal hovorca GM Phil Lienert. Typ batérie bude zodpovedať vozidlu a konkrétnemu trhu, na ktorom sa predáva. „Keď máte takú veľkú a rôznorodú klientsku základňu ako my, potrebujete mať k dispozícii viacero riešení, ktoré môžu koexistovať,“ dodal hovorca.