Väčšina automobiliek sa pri vývoji autonómneho riadenia zameriava na osobné autá. Čínsky startup Inceptio Technology má záujem inovovať nákladnú prepravu na dlhé vzdialenosti, píše agentúra Bloomberg.
Kamiónom z dielne šanghajskej firmy sa už bez jedinej nehody podarilo prejsť viac než 50 miliónov kilometrov. Vozidlá pri riadení využívajú kombináciu radaru, LiDar senzorov a kamier. V ich kabínach sa zas nachádzajú technológie na detekciu rúk na volante, vibrujúce sedadlá a hlasové upozornenia. Vďaka tomu kamióny dosiahli úroveň 3 asistovaného riadenia, kde väčšinu riadenia vykonáva vozidlo samotné, no vyžaduje si prítomnosť šoféra z mäsa a kostí, ktorý by bol v prípade potreby pripravený prevziať kontrolu.
Autonómne kamióny od Inceptia tak dokážu znížiť únavu vodiča až o 35 percent, ušetriť dva až tri litre paliva na každých sto kilometrov a umožniť jednému vodičovi zvládnuť trasy, ktoré si predtým vyžadovali dvoch vodičov, vysvetlil výkonný riaditeľ firmy Julian Ma.
Podpora známych mien
Inceptio v Číne vytvoril národnú sieť prepravy a medzi jeho klientov patria Nestlé, Budweiser a China Post. „Sektor komerčných nákladných vozidiel je z hľadiska autonómneho riadenia takmer nepopísaným listom papiera,“ povedal Ma v nedávnom rozhovore. Priemysel týkajúci sa prepravy na dlhé vzdialenosti má v Číne veľký potenciál a jeho hodnota sa odhaduje na štyri bilióny jüanov (516 miliárd eur).
Inceptio na vývoji nákladných vozidiel spolupracuje s dvoma výrobcami – Dongfeng Commercial Vehicle a China National Heavy Duty Truck Group. Okrem predaja kamiónov si od zákazníkov za asistované riadenie účtuje poplatok, ktorého výška sa odvíja od počtu prejdených kilometrov.
Spoločnosť si už získala finančnú podporu od firiem JD Logistics, Meituan a Sequoia Capital China, ktorá podporila aj Alibabu či ByteDance, materskú spoločnosť TikToku.
Výzvy nákladnej dopravy
Logistický priemysel je z hľadiska zavádzania technológií autonómneho riadenia vhodnejšou voľbou než osobná doprava. Trasy sú tu väčšinou dlhšie, s menej zákrutami a menším množstvom mestských prekážok, akými sú chodci, cyklisti a semafory. Kamiónová preprava má však iné výzvy, s ktorými sa firmy musia popasovať.
Brzdná dráha pre plne naložený kamión idúci rýchlosťou sto kilometrov za hodinu je viac než sto metrov, čo je zhruba dvakrát viac než v prípade osobných áut. Kamiónu napríklad trvá zmena jazdného pruhu desať sekúnd, osobnému autu iba päť. Pri rýchlosti sto kilometrov za hodinu zvládne kamión za ten čas prejsť vzdialenosť zhruba 280 metrov. Systém od Inceptia preto s cieľom zvýšiť bezpečnosť navigácie sníma väčšiu plochu – približne tisíc metrov, čo je päťkrát viac než v prípade osobných automobilov.
Inovatívny TruckGPT
Inceptio na autosalóne v Šanghaji nedávno predstavil technológiu TruckGPT, ktorá slúži na trénovanie „super vodičov“. Systém funguje tak, že v reálnom čase opisuje okolie vozidla v jazyku kompatibilnom so softvérmi podobnými ChatGPT a na základe toho navrhne vhodnú reakciu.
Ak TruckGPT zistí, že kamión ma pred sebou výjazd a za sebou auto, ktoré zrýchľuje, dokáže si tieto dve súvislosti spojiť a uvedomiť si, že auto sa zrejme chystá kamión predbiehať, aby mohlo výjazd použiť. Systém preto začne brzdiť o niečo skôr. Predchádzajúce systémy by si nedokázali tieto dve skutočnosti spojiť a kamión by začal brzdiť až vtedy, keď by sa obiehajúce vozidlo dostalo pred neho, poznamenal Ma.
Po cestách už premáva zhruba 660 nákladných vozidiel od Inceptia a tento počet sa má do polovice roka 2024 zdvojnásobiť. Ma verí, že spoločnosti sa jedného dňa podarí vyvinúť plne autonómnu technológiu riadenia označovanú ako úroveň štyri. Podľa webovej stránky firmy už Inceptio v tejto súvislosti uskutočnilo niekoľko prvých testov na diaľnici.