V súčasnosti považujeme vlastníctvo auta až za akúsi nutnosť. Vnímame ho ako komfortný spôsob prepravy, ale aj šetrenie času.
Ničenie zelene a vytláčanie chodcov
Euractiv však v najnovšom článku upozorňuje na to, že sa autá čoskoro môžu stať zbytočným a neetickým luxusom. Hneď v úvode zdôrazňujú, že sektor osobnej automobilovej dopravy je „jedným z mála v Európe, ktorý nezaznamenal pokles emisií skleníkových plynov“.
Okrem zvyšujúcich sa emisií vníma Euractiv aj ďalší problém. Je ním rozširovanie dopravnej infraštruktúry, ktoré vedie k ničeniu zelene a verejného priestoru určeného pre chodcov.
Riešenie vidia odborníci v postupnom vytláčaní áut z miest, ktoré predostrel aj Martin Jerguš, ktorý pôsobí ako zástupca hlavného architekta mesta Košice. Podľa jeho slov potrebujú mestá pristúpiť k zmene plánovania dopravy.
„Nie premýšľať, ako rozširovať automobilovú infraštruktúru, ale automobily postupne vytlačiť z miest,“ pohráva sa s myšlienkou Jerguš.
Zdieľanie a požičiavanie automobilov
Podobný štýl zvolili aj iné európske veľkomestá. Kým Amsterdam plánuje postupné obmedzovanie počtu parkovacích miest, Brusel dal v doprave právo prednosti chodcom a cyklistom.
Podobným smerom sa chce vybrať aj starostka Paríža Anne Hidalgová, ktorá má ambíciu urobiť z hlavného mesta Francúzska svetovú cyklistickú metropolu. Vízia sa má realizovať zmenšením priestoru určeného motoristom a súčasným rozšírením cyklistickej infraštruktúry.
Euractiv zároveň konštatuje, že využívanie áut v mestách postupne stratí na praktickosti a cestovanie týmto dopravným prostriedkom na dlhé trasy zas môže nahradiť iný systém prepravy. Jednou z možností je podľa portálu aj zdieľanie či požičiavanie automobilov, čo môže byť riešením aj pre tých, ktorí si na auto z finančných dôvodov našetriť nedokážu.
Z prieskumu z roku 2020 vyplynulo, že až 9,9 percenta Slovákov si osobné auto nemôže dovoliť.