V súčasnosti považujeme vlastníctvo auta až za akúsi nutnosť. Vnímame ho ako komfortný spôsob prepravy, ale aj šetrenie času.

Ničenie zelene a vytláčanie chodcov

Euractiv však v najnovšom článku upozorňuje na to, že sa autá čoskoro môžu stať zbytočným a neetickým luxusom. Hneď v úvode zdôrazňujú, že sektor osobnej automobilovej dopravy je „jedným z mála v Európe, ktorý nezaznamenal pokles emisií skleníkových plynov“.

Okrem zvyšujúcich sa emisií vníma Euractiv aj ďalší problém. Je ním rozširovanie dopravnej infraštruktúry, ktoré vedie k ničeniu zelene a verejného priestoru určeného pre chodcov.

Riešenie vidia odborníci v postupnom vytláčaní áut z miest, ktoré predostrel aj Martin Jerguš, ktorý pôsobí ako zástupca hlavného architekta mesta Košice. Podľa jeho slov potrebujú mestá pristúpiť k zmene plánovania dopravy.

„Nie premýšľať, ako rozširovať automobilovú infraštruktúru, ale automobily postupne vytlačiť z miest,“ pohráva sa s myšlienkou Jerguš.

Zdieľanie a požičiavanie automobilov

Podobný štýl zvolili aj iné európske veľkomestá. Kým Amsterdam plánuje postupné obmedzovanie počtu parkovacích miest, Brusel dal v doprave právo prednosti chodcom a cyklistom.

Podobným smerom sa chce vybrať aj starostka Paríža Anne Hidalgová, ktorá má ambíciu urobiť z hlavného mesta Francúzska svetovú cyklistickú metropolu. Vízia sa má realizovať zmenšením priestoru určeného motoristom a súčasným rozšírením cyklistickej infraštruktúry.

Euractiv zároveň konštatuje, že využívanie áut v mestách postupne stratí na praktickosti a cestovanie týmto dopravným prostriedkom na dlhé trasy zas môže nahradiť iný systém prepravy. Jednou z možností je podľa portálu aj zdieľanie či požičiavanie automobilov, čo môže byť riešením aj pre tých, ktorí si na auto z finančných dôvodov našetriť nedokážu.

Z prieskumu z roku 2020 vyplynulo, že až 9,9 percenta Slovákov si osobné auto nemôže dovoliť.

Ďalšie dôležité správy

Elon Musk
Neprehliadnite

Top v automotive: Inflácia mení autá na luxusný tovar a Volkswagen v problémoch