Automobilový priemysel tvorí približne polovicu priemyselnej výroby na Slovensku a jeho cyklickú povahu ekonomika krajiny výrazne pociťuje. Martin Procházka z Coface upozorňuje, že tento sektor je typickým cyklickým odvetvím, v ktorom sa dobré časy striedajú so zlými, čo môže v budúcnosti predstavovať výzvy pre slovenskú ekonomiku.

Silné odvetvie

Napriek tomu Procházka zdôrazňuje inovatívnosť a prínosy automobilového odvetvia, ktoré vytvára kvalifikované a dobre platené pracovné miesta, priťahuje know-how a rozvíja znalostnú ekonomiku. Výroba na Slovensku je podľa neho stále nákladovo efektívna a hoci zdroje pracovnej sily nie sú nevyčerpateľné, celkový počet dobre kvalifikovaných ľudí je vysoký.

Slovensko podľa neho stále zostáva atraktívnou investičnou destináciou, kde automobilový priemysel prispieva k rastu miezd a životnej úrovne. „Sme presvedčení, že v blízkej budúcnosti nehrozí rušenie výroby a že Slovensko bude napriek rizikám z koncentrácie tohto sektora profitovať,“ dodáva Martin Procházka.

Výzvy priemyslu v Európe

Zdanlivý rast automobilového priemyslu v Európe zakrýva hlbšie problémy, ako je klesajúca výroba a menšia konkurencieschopnosť v oblasti elektromobility. Výroba automobilov tento rok dosiahne podľa Coface približne 11 miliónov kusov, čo je o dva milióny menej ako v roku 2019, a medziročný rast sa spomaľuje. „Elektromobilita postupuje pod očakávania a štruktúra predaja nepriaznivo ovplyvňuje celý dodávateľský reťazec,“ upozorňuje Procházka.

Podľa Procházku sa objavujú negatívne signály z trhu ako rušenie objednávok a zhoršujúce sa finančné výsledky dodávateľov. Dodáva, že zatiaľ čo energetická kríza zvýšila náklady, Európska únia čelí kritike za tlačenie na rýchlu elektromobilitu. „Po energetickom šoku sú ceny plynu a elektriny na vyšších úrovniach, čo znižuje konkurencieschopnosť európskej produkcie,“ dodáva Procházka.

Európske automobilky zaostávajú za čínskymi konkurentmi, hlavne v oblasti softvéru a rýchlosti inovácií. „Model auta v Číne sa dostane na linku za 18 mesiacov, zatiaľ čo v Európe to trvá tri až päť rokov. Clá túto bolesť nevyriešia,“ tvrdí Procházka, pričom za dôvody európskeho zaostávania označil slabiny v softvéri a konektivite. Priemysel očakáva konsolidáciu kapacít v dodávateľskom reťazci, no v prípade Slovenska, ktoré je nákladovo efektívne a má energetický mix šetrný k uhlíku, sa neočakáva negatívny dopad.

Ďalšie dôležité správy

GENEVA, SWITZERLAND - MARCH 07:  PSA CEO Carlos Tavares speaks during the Peugeot press conference as part of the 87th Geneva International Motor Show on March 7, 2017 in Geneva, Switzerland.  The International Motor Show showcases new models from the car industry.  (Photo by Harold Cunningham/Getty Images)
Neprehliadnite

Trnavská automobilka v ohrození? Šéf Stellantisu nevylučuje rušenie závodov v Európe