V automobilovom priemysle na Slovensku pracuje 170-tisíc ľudí, čo predstavuje asi desať percent z celkovej zamestnanosti v krajine. Automobilový priemysel a strojárstvo tvoria štvrtinu produkcie a patria medzi hlavných prispievateľov k hrubému domácemu produktu, uviedla Konfederácia odborových zväzov (KOZ).

Výrazná sila hospodárstva

„Slovensko patrí medzi svetových lídrov v produkcii automobilov na obyvateľa. Je naším najdôležitejším odvetvím, tvorí významnú časť HDP (10,4 percenta) a exportu. V roku 2023 sa u nás vyrobilo viac ako milión vozidiel,“ spresnila KOZ s tým, že celkovo sektor vytvoril hrubú pridanú hodnotu 9,9 miliardy eur.

V rámci automobilového priemyslu je najviac ľudí zamestnaných vo firmách Volkswagen Slovakia, Jaguar Land Rover Slovakia, ZF Slovakia, Kia Slovakia a PCA Slovakia. V strojárstve ide o spoločnosti Schaeffler Kysuce, Schaeffler Skalica, Tatravagónka, Embraco Slovakia a GeWiS Slovakia.

Priemerná hrubá mesačná mzda v sektore sa pohybuje okolo 1 589 eur, čo je nad úrovňou priemernej mzdy.

„Priemerná hrubá mesačná mzda mužov bola o 315 eur, teda o 23,5 percenta vyššia ako priemerná hrubá mesačná mzda žien 1 337 eur. Muži pracujúci v automobilovom priemysle a strojárstve mali nadpriemernú hrubú mesačnú mzdu v porovnaní s celoslovenským priemerom, ženy, naopak, podpriemernú,“ priblížili odborári.

Budúcnosť sektora

Sektor sa v budúcnosti nevyhne digitalizácii, automatizácii a robotizácii. Na Slovensku sa zároveň očakáva pokles predaja spaľovacích áut aj nižší záujem o elektromobily pre ich vysoké ceny a nedostatočnú nabíjaciu infraštruktúru.

„Aliancia sektorových rád očakáva, že po roku 2030 dôjde k zníženiu pracovných miest až o päť percent. Podľa optimistického scenára, podmieneného úspešnou transformáciou a rozvojom batériového priemyslu, môže ale vzniknúť takmer 20-tisíc nových miest,“ uzavrela KOZ.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke zamestnanci automobilky Volkswagen Slovakia a.s. odchádzajú z práce po obnovení výroby v Bratislave 20. apríla 2020. Bratislavský Volkswagen od pondelka po niekoľkotýždňovej prestávke čiastočne obnovil výrobu automobilov. Bratislavský závod rozbehol v jednozmennej prevádzke za prísnych opatrení jeden zo segmentov vyrábajúcich SUV vozidlá. Firma prerušila výrobu 17. marca 2020 pre aktuálnu krízovú situáciu v súvislosti s novým koronavírusom. Automobilka sa rozhodla prerušiť výrobu aj z
Neprehliadnite

Bratislavský Volkswagen bude vyrábať nový model. Automobilka rozširuje infraštruktúru