Automobilový priemysel si na svoje konto môže pripísať významné víťazstvo. Európska komisia od nich totiž pravdepodobne v rámci svojej normy Euro 7 nebude vyžadovať dramatické zníženie emisií. Podľa Politica to vyplynulo z návrhu zákona, do ktorého mal možnosť nahliadnuť.
Nová norma
Návrh pravidiel z dielne Komisie udáva limity pre znečistenie látkami inými ako oxid uhličitý. Vyplynulo z neho, že emisné normy pre autá a dodávky ostanú v rámci novej normy na tej istej úrovni, ktorá podľa normy Euro 6 platí pre benzínové autá.
Pre automobilový priemysel to predstavuje obrovský úspech, pretože počas najbližších desiatich rokov nebude musieť v rámci nasledujúcej generácie áut poháňaných motorom s vnútorným spaľovaním investovať veľké peniaze do znižovania znečisťovania. Podľa nových pravidiel, ktoré sú v súčasnosti predmetom rokovaní, musí do roku 2035 dôjsť k postupnému odstaveniu tejto technológie.
Komisia k návrhu normy Euro 7 vydala dokument posudzujúci jej vplyv, v ktorom informovala o vykonaní konečnej revízie tejto legislatívy. Súčasná geopolitická a ekonomická situácia vytvorí na dodávateľský reťazec v oblasti automobilového priemyslu bezprecedentný tlak a zvýši problémy, ktorým v otázke cenovej dostupnosti čelia spotrebitelia, uvádza sa v posudku. Z tohto dôvodu chce Komisia „minimalizovať“ náklady, ktorým by priemysel musel pri prechode na čistejšiu technológiu čeliť.
Do úvahy zobrala aj skutočnosť, že je blízko k zavedeniu mandátu na predaj áut a dodávok s nulovými emisiami od roku 2035, ktorý je súčasťou samostatnej legislatívy o normách CO2.
Bojovali ako levy
Automobilový priemysel loboval proti norme Euro 7, pretože by mu z neho vyplynuli nové náklady.
„Z pohľadu priemyslu Euro 7 nepotrebujeme, keďže z nás bude ťahať zdroje, ktoré by sme mali minúť na elektrifikáciu,“ objasnil výkonný riaditeľ Stellantisu Carlos Tavares. Nechápe, prečo by automobilky mali míňať svoje obmedzené zdroje na niečo krátkodobé. „Priemysel to nepotrebuje a je to kontraproduktívne,“ zvýraznil svoje výhrady Tavares.
Zisky na prvom mieste
Návrh Komisie však nahneval predstaviteľov z tábora presadzujúceho ekologické autá.
Podľa Anny Krajinskej z mimovládnej organizácie Transport & Environment bojovala automobilová lobby proti norme Euro 7 ako lev. „Teraz sa Komisia podvolila ich požiadavkám. Zisky automobiliek dostali prednosť pred zdravím miliónov Európanov,“ neskrýva svoje rozhorčenie Krajinská.
Na návrhu normy Euro 7 pracuje Komisia už štyri roky, no aj tak došlo k jej výraznému omeškaniu. K uverejneniu pravidiel má dôjsť 9. novembra.