Problémy v európskom automobilovom sektore by mohli zasiahnuť ekonomiky v krajinách strednej a východnej Európy a poškodiť kvalitu aktív tamojších bánk, uviedla ratingová agentúra S&P Global, dodávajúc ale, že veritelia sú dostatočne silní, aby odolali stresu v automobilových portfóliách.
Situácia v sektore
Automobilky po celej Európe oznámili zatváranie niektorých závodov a veľké prepúšťanie, keďže zápasia so slabým dopytom, vysokými nákladmi, konkurenciou z Číny a pomalším prechodom na elektromobily.
Sektor je hlavnou oporou hospodárskeho rastu krajín strednej a východnej Európy, predstavuje päť až desať percent hrubého domáceho produktu regiónu a podieľa sa piatimi percentami na zamestnanosti.
„Aj keď je priama úverová angažovanosť bánk voči automobilovému sektoru relatívne nízka, predstavuje približne tri až päť percent celkových úverov podnikom, jeho výrazný pokles by mohol zhoršiť ekonomiku regiónu a kvalitu aktív bánk,“ uvádza S&P.
Hoci veľkí výrobcovia automobilov diverzifikovali svoje financovanie z bankových úverov na kapitálové trhy, otrasy v odvetví môžu stále viesť k výrazným dominovým efektom.
Hrozby a príležitosti
Hrozba amerických ciel na dovoz áut z Európy, prísnejšie emisné predpisy v EÚ a intenzívna konkurencia zo strany čínskych výrobcov elektromobilov by mohli predstavovať ďalšie výzvy.
Narušenie globálneho obchodu a prechod na elektrické autá by mohli vytvoriť príležitosti pre niektoré krajiny, ako Maďarsko alebo Srbsko, v ktorých veľké čínske bankové domy aktívne monitorujú investície a príležitosti v regióne.
Maďarsko sa počas vlády premiéra Viktora Orbána stalo pre Peking dôležitým obchodným a investičným partnerom, na rozdiel od niektorých iných krajín EÚ, ktoré uvažujú o znížení závislosti od druhej najväčšej svetovej ekonomiky.