Z Číny vyplávala do Európy prvá nákladná loď určená špeciálne pre vývoz automobilov. Plavidlo schopné prepraviť sedemtisíc automobilov si prenajal čínsky výrobca elektromobilov BYD. Na sociálnej sieti WeChat to uviedla firma China International Marine Containers Group (CIMC), ktorá loď vyrobila.
BYD ako líder
Automobilka BYD dobyla domáci trh a stala sa najpredávanejšou značkou automobilov v Číne. Teraz sa snaží rýchlo expandovať v zahraničí.
Rastúca prítomnosť čínskych výrobcov automobilov však tiež vyvolala odvetu zo strany Európskej únie. Tá v októbri začala vyšetrovanie dotácií pre čínskych výrobcov, ktoré podľa nej narúšajú trh s elektromobilmi.
CIMC uviedla, že loď BYD Explorer No. 1 je prvou nákladnou loďou vyrobenou čínskou lodnou spoločnosťou na účely vývozu čínskych automobilov. Je vybavená dvoma nádržami na skvapalnený zemný plyn, ktorý sa bude používať ako hlavné palivo, aby sa znížili emisie.
Čínska dominancia
Čína zrejme v minulom roku zosadila Japonsko z pozície najväčšieho vývozcu automobilov na svete. Podľa údajov čínskeho zväzu výrobcov automobilov CAAM sa celkový vývoz áut z Číny vlani zvýšil o 58 percent na 4,9 milióna. K rastu výrazne prispeli dodávky na ruský trh a záujem o elektromobily. Japonsko údaje síce zatiaľ nezverejnilo. Očakáva sa, že krajina vlani vyviezla 4,3 milióna vozidiel.
Čínsky vývoz áut prudko vzrástol v roku 2021 vďaka rastúcim dodávkam elektromobilov. V tomto roku Tesla označila svoj závod v Šanghaji za hlavné vývozné centrum a zvýšila v ňom výrobu. Predtým sa ročný vývoz čínskych vozidiel do zahraničia takmer desať rokov pohyboval okolo jedného milióna, v roku 2021 však stúpol na 2,2 milióna vozidiel. Čína tým prekonala Južnú Kóreu a stala sa tretím najväčším svetovým vývozcom. O rok neskôr potom predstihla aj Nemecko a posunula sa na druhú priečku.