Automatizácia reštaurácií je ešte stále „v plienkach“, a nie preto, že by umelá inteligencia a roboti neboli schopní vykonávať zadané úlohy. Potrebné technológie už na trhu existujú, no zákazníci v mnohých ohľadoch stále kladú dôraz na emócie.
Rozhodujú pocity
Podľa profesora Michaela Giebelhausena by sa svet nemal zamýšľať nad tým, ktoré profesie nahradia roboti, ale ktoré im zákazníci dovolia vykonávať. Zákazníci totiž ešte stále chodia do reštaurácií, aby sa socializovali s ostatnými. Chcú sa rozprávať s človekom z mäsa a kostí, nie s četbotom. Úspešná integrácia robotov je teda viac než len inžinierskou výzvou.
Giebelhausen zistil, že spotrebitelia uprednostňujú kuchárov z mäsa a kostí, pretože podľa nich varia s láskou. Ak si však ľudia s robotmi priateľsky „pokecali“, táto zaujatosť klesla. Keď majú zákazníci pocit, že ich má robot rád, tak ľahšie uveria, že aj on im jedlo uvarí s láskou.
Aj zamestnanci reštaurácií sa pri interakcii s novými robotickými kolegami riadia pocitmi. Pozorovacia štúdia zistila, že ak vedenie prevádzky s pracovníkmi zakúpenie robota vopred konzultovalo, používali ho efektívnejšie. V reštauráciách, kde sa stroj zo dňa na deň objavil bez akéhokoľvek varovania, sa pracovníci cítili frustrovaní.
Automatizácia môže podľa profesorky organizačnej psychológie Mindy Shossovej spôsobiť, že zamestnanci budú nervózni z možnej straty zamestnania. „Je to bežná obava, a to najmä v situáciách, keď firmy personálu jasne nevysvetlia, prečo sa robota rozhodli zakúpiť,“ dodala.
Budúcnosť automatizácie
Bežnou chybou robotických firiem je vývoj humanoidných robotov, ktorí vykonávajú pre človeka jednoduché úlohy. Expert Darian Ahler ako príklad uviedol mechanické rameno na prípravu káv v kaviarňach. Automatizácia by sa podľa neho mala niesť v duchu strojov, ktoré zamestnancom budú skôr asistovať, než ich nahrádzať. Skvelým príkladom je prístroj Autocado na lúpanie, krájanie a roztláčanie avokád. Keďže ide o fyzicky vyčerpávajúce úlohy, jeho prítomnosť v kuchyni zamestnancom značne uľahčuje prácu.
Benson Tsai, generálny riaditeľ a spolutvorca automatizovaného bufetu Stellar Pizza, poukázal na to, že roboti môžu pomôcť znížiť náklady na jedlo. Hoci sú jeho prevádzky z hľadiska varenia plne automatizované, predsa len v nich vždy pracuje aspoň jeden zamestnanec z mäsa a kostí, ktorý pizzu z okienka podáva zákazníkom. Ľudia sa totiž podľa majiteľa ešte stále vedia usmievať lepšie než stroje.