Segment e-commerce po predošlom období stagnácie v roku 2023 rastie. Na Slovensku je aktívnych približne 20-tisíc e-shopov.
IT spoločnosť Seyfor upozornila, že e-commerce bude naďalej dynamicky sa rozvíjajúcim segmentom, na ktorý by obchodníci mali reflektovať automatizovaním procesov a smart prvkov. V praxi to obchodníkom môže priniesť rast obratu od 20 do 40 percent.
Strach z automatizácie procesov
Výkonný riaditeľ spoločnosti Seyfor pre oblasť stredne veľkých podnikov Martin Kudrna uviedol, že internet obchodníkom prináša nespočetné možnosti rozvoja a podpory ich online podnikania.
„Už z logiky veci je zrejmé, že udržať krok s takouto dynamickou a špecifickou obchodnou činnosťou iba za pomoci ľudského kapitálu nie je z pohľadu firmy udržateľné. Je potrebné zvážiť úlohu technológií a nebáť sa automatizovať e-commerce procesy prostredníctvom smart funkcií ERP systémov,“ dodal.
Benefitov implementácie plánovania podnikových zdrojov (ERP pozn. TRENDU) do e-shopu je podľa Kundrnu veľa.
„ERP systémy integrované do e-shopu zaisťujú rýchly prenos veľmi komplexných informácií o potrebách zákazníkov. Pomáhajú automatizovať procesy v tíme, ktorý sa o e-shop a zákazníkov stará. Vďaka dátam v reálnom čase môžu vlastníci e-shopov ekonomickejšie plánovať či už výrobu, dodávky alebo skladové zásoby. Vďaka nim majú tiež k dispozícii lepšie finančné analýzy. Nehovoriac o tom, že automatizované činnosti zvyšujú produktivitu a na konci dňa zisk,“ priblížil.
Všetko v jednej databáze
ERP systém znamená aj to, že všetky informácie, kategorizáciu a filtrovanie predávaných produktov obchodník spravuje z jedného miesta, a to v centrálnej online databáze. Tieto smart systémy umožňujú veľmi jednoducho pracovať aj s cenami produktov.
„Ak chcete upraviť cenu produktov na priaznivejšiu oproti konkurencii, z ERP systému viete dostať dáta o tom, čo vás napríklad stojí výroba alebo nákup, akú máte aktuálnu maržu a o koľko môžete cenu znížiť, prípadne zvýšiť,“ doplnil Kudrna.
Vďaka personalizácii služieb a automatizácii procesov môžu e-shopy poskytovať rýchlejšie a efektívnejšie služby, čo podľa Seyforu vedie k zvýšeniu lojality zákazníkov a opakovaných nákupov.
„Nástroje a funkcie systémov ERP, ako sú analýzy dát, integrácia spoločne so CRM systémami alebo automatizované marketingové kampane, pomáhajú e-shopom lepšie porozumieť svojim zákazníkom, personalizovať ponuky a komunikáciu a zlepšiť tak celkovú zákaznícku skúsenosť. To následne pomáha udržať existujúcich zákazníkov a znižuje náklady na získavanie nových zákazníkov,“ uzavrel Kudrna.