Členské štáty Európskej únie vyjadrili v nezáväznom hlasovaní o clách na dovoz elektrických vozidiel vyrobených v Číne zmiešané názory. Uviedli to v utorok zdroje oboznámené s hlasovaním, ktoré nechceli byť menované.
Európska komisia, ktorá dohliada na obchodnú politiku bloku, stanovila dočasné clá až do výšky 37,6 percenta na elektromobily dovážané z Číny, Dôvodom sú nespravodlivé subvencie pre tamojších výrobcov. Takzvané poradné hlasovanie pritom odhalilo názory členských štátov bloku na tieto clá.
Niektorí sa hlasovania zdržali
Za clá hlasovalo 12 členov EÚ, štyria boli proti a 11 sa zdržali, uviedli zdroje. Očakáva sa, že Komisia to zohľadní pri rozhodovaní o tom, či zavedie konečné clá. Podľa zdrojov Francúzsko, Taliansko a Španielsko hlasovali za clá, zatiaľ čo Nemecko, Fínsko a Švédsko sa zdržali hlasovania.
Nemecký zdroj v tejto súvislosti uviedol, že zdržanie sa bolo prejavom „solidarity“ s Komisiou. Fínsko malo pochybnosti o tom, či je to v záujme EÚ, keďže nie všetci európski výrobcovia automobilov uprednostňujú takéto opatrenia, uviedol nemenovaný fínsky diplomat.
Švédsky minister obchodu Johan Forssell sa domnieva, že je dôležitý dialóg medzi Komisiou a Čínou s cieľom nájsť riešenie. Peking pohrozil totiž rozsiahlou odvetou.
Členské štáty môžu clá zablokovať
Komisia bude pokračovať vo vyšetrovaní dotácií pre čínskych výrobcov aj nasledujúce tri mesiace. A v novembri rozhodne, či navrhne konečné clá, ktoré sa zvyčajne zavádzajú na päť rokov.
Ak bude za clá, členovia EÚ pristúpia k záväznému hlasovaniu. V prípade, že tzv. kvalifikovaná väčšina 15 členských krajín, ktoré zastupujú 65 percent obyvateľov EÚ, by hlasovala proti, budú clá zablokované.
Viaceré európske automobilky, ktoré majú svoje závody v Číne, s clami nesúhlasia. Európska komisia v snahe o kompromis naznačila, že môže zvážiť nižšie clá na elektrické vozidlá Mini vyrábané v Číne a na modely Cupra Tavascan od Volkswagenu, uviedli dva zdroje so znalosťou veci.