EÚ si stanovila cieľ znížiť počet úmrtí a vážnych zranení na cestách do roku 2030 a chce to dosiahnuť odobratím istej časti kontroly nad vozidlom jeho vodičovi. Antonio Avenoso, výkonný riaditeľ Európskej rady pre bezpečnosť dopravy, zdôraznil, že sa chcú vyhnúť chybám minulého desaťročia.

Dôležitosť tohto cieľa podčiarkujú štatistiky, podľa ktorých je približne tretina smrteľných dopravných nehôd spôsobená neprimeranou rýchlosťou.

ISA zasiahne vodičovi do remesla a bude upozorňovať zvukovo

Skratka ISA znamená Intelligent Speed Adaptation, čiže inteligentné prispôsobenie rýchlosti aktuálnym podmienkam. Systém čerpá informácie z GPS a skenuje dopravné značky obmedzujúce rýchlosť. Následne dokáže auto spomaliť aj bez pričinenia vodiča. ISA bude aktívne po každom štarte motora, podobne ako v súčasnosti štart-stop systémy. Bude ho tiež možné ručne deaktivovať, to však bude platiť iba počas prechodného obdobia.

Ako funguje inteligentný obmedzovač rýchlosti ISA
Zdroj: Peter Vnuk

Ak vodič prekročí maximálnu povolenú rýchlosť, ISA ho bude upozorňovať vizuálne aj akusticky. Podľa dostupných údajov by malo ísť o pípanie podobné tomu, ktoré znie, keď si pasažier nezapne bezpečnostný pás.

Rušivé pípanie by malo byť natrvalo zapnuté

Ručná deaktivácia počas prechodného obdobia sa týka aj tohto akustického upozorňovania. Neskôr sa však majú podmienky sprísniť.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa