Nemecko zažíva búrlivé obdobie. Nadchádzajúci kancelár Friedrich Merz sa snaží ešte v starom parlamente presadiť plány na dramatické navýšenie obranného rozpočtu. Potrebuje však k tomu aj súhlas zelených, čo nie je ľahké získať. Vo štvrtok im ponúkol dekarbonizačný balík v hodnote 50 miliárd eur.

Investori predpokladajú, že nové výdavky, ktoré by sa mohli vyšplhať až k úrovni jedného bilióna eur počas najbližšej dekády, parlament nakoniec schváli. Aj preto akcie zbrojárskej firmy Rheinmetall vo štvrtok vzrástli o tri percentá a priblížili sa k historickým maximám.

Medzitým ale opäť raz sklamali výsledky Volkswagenu, ktorý odložil plány na vyššie marže o tri roky. Akcie reagovali poklesom o dve percentá. Tieto pohyby spôsobili, že trhová hodnota Rheinmetallu prekonala Volkswagen a stala sa deviatou najviac kapitalizovanou nemeckou firmou. Takýmto tempom môže čoskoro prekonať aj Mercedes Benz.

Napriek potenciálnemu prímeriu na Ukrajine a v kontexte narastajúcich geopolitických výziev a najmä nemeckého záujmu o vyššie výdavky na zbrojenie Volkswagen deklaruje ochotu prispieť k posilneniu obranných kapacít Európy, čím reflektuje rastúci dôraz Nemecka na bezpečnosť.

„Hoci konkrétne rokovania zatiaľ neprebehli, nemecká automobilka je pripravená poskytnúť odborné poradenstvo iným výrobcom pri navrhovaní a výrobe vojenských vozidiel,“ cituje agentúra Bloomberg generálneho riaditeľa Olivera Blumeho na výročnej tlačovej konferencii vo Wolfsburgu. Zároveň pripomína, že Volkswagen už pôsobí v obrannom priemysle prostredníctvom spoločného podniku medzi MAN Truck & Bus a Rheinmetallom.

Nemecké automobilky pritom čelia prebytku výrobných kapacít v dôsledku poklesu vývozu, ktorý sa v najväčšej európskej ekonomike prepadol na polovicu oproti predpandemickej úrovni – konkrétne z 2,4 na 1,2 milióna áut ročne. Analytici tento trend pripisujú rastúcej konkurencii čínskych výrobcov, ktorí dominujú svetovému exportu automobilov, a prechodu Európy na elektrické vozidlá.

Sander Tordoir, hlavný ekonóm Centra pre európsku reformu, povedal, že budovanie vojenského vybavenia by mohlo poskytnúť „novú líniu podnikania“ pre bojujúcich výrobcov automobilov. „Môžu urobiť oboje. Nemecko stratilo polovicu čistého exportu áut, takže existuje veľa nevyužitej kapacity na zvýšenie výroby elektrických vozidiel a vojenskej výroby,“ povedal Tordoir.

Vyjadrenia Olivera Blumeho prichádzajú v čase, keď Volkswagen hlási 15-percentný pokles zisku. V roku 2024 automobilka dosiahla zisk 19,1 miliardy eur, zatiaľ čo v predchádzajúcom roku to bolo 22,5 miliardy eur. „Automobilka sa snaží zvládnuť náročný prechod na elektromobilitu, ktorý si vyžaduje obrovské investície, a zároveň rieši vplyvy ciel zavedených Trumpovou administratívou na výrobu v Kanade a Mexiku,“ uvádza The Telegraph.

Podotýka, že aby si spoločnosť udržala konkurencieschopnosť voči čínskym automobilkám, pristúpila k rozsiahlej reštrukturalizácii. Tá zahŕňa zníženie počtu zamestnancov o 35-tisíc, redukciu nákladov a zefektívnenie výrobných procesov.

Napriek výraznému rastu hodnoty Rheinmetallu, jeho tržby v tomto roku sa odhadujú na 10 miliárd eur. Volkswagen dosahuje tržby na úrovni 350 miliárd eur. P/E automobilky sa nachádza pod úrovňou štyri, u zbrojára je to nad 250. Pre porovnanie, Tesla má hodnotu akcií v porovnaní s tržbami na úrovni zhruba 80.

Ďalšie dôležité správy

AZ24 archív Wolfsburg - Na archívnej snímke z 8. marca 2018 autá značky Volkswagen počas záverečnej kontroly kvality v závode Volkswagen v nemeckom Wolfsburgu. Odborový zväz IG Metall chce čo najskôr rokovať s automobilkou Volkswagen o jej nových plánoch znižovania nákladov. Aby sa zabránilo prepúšťaniu, do úvahy prichádza aj zavedenie štvordňového pracovného týždňa pre všetkých zamestnancov rovnomennej hlavnej značky, oznámil zväz v stredu 4. septembra 2024. FOTO TASR/AP

FILE - In this Thursda
Neprehliadnite

Volkswagen stráca miliardy, škrtá tisíce pracovných miest a kráti dividendy